Vuoden 2004 maaliskuun
1. päivän Vartiotornin toinen tutkittava kirjoitus otsikolla
”Uskollinen orja läpäisee kokeen” toistaa sen opetuksen, että
Kristus tuli 1918-19 tarkastamaan voideltujen huonekunnan.
Oletettavasti tuolloin paha orja oli heitetty ulkopuolelle ja
uskollinen ja ymmärtäväinen orja asetettiin huolehtimaan kaikesta
Kristuksen omaisuudesta.
Vartiotorni
soveltaa myös joukon aiheeseen liittyvä profeetallisia kuvauksia
samaan ajanjaksoon – mukaan lukien vehnän ja rikkaruohojen
erottelemisen, viisaat ja tyhmät neitsyet samaten kuin kertomuksen
isännän talenteista.
Esimerkiksi
väliotsikon ”Ymmärtäväiset ja tyhmät neitsyet” alla
Vartiotorni kommentoi:
”Nämä kymmenen
neitsyttä tuovat mieleemme tilanteen, jossa voidellut kristityt
olivat ennen vuotta 1914. He olivat laskeneet, että sulhanen, Jeesus
Kristus, ilmaantuisi aivan pian. Siksi he ”lähtivät” häntä
vastaan saarnaten rohkeasti, että ”kansakuntien määräajat”
päättyisivät vuonna 1914”
Mutta
onko mahdollista ”laskea” matemaattisesti Herran paluun
täsmällinen aika? Jos niin on, niin miksi Jeesus neuvoi
opetuslapsiaan pysymään valveilla ja valppaina? Tosiaankin, jos
Mestarin paluun hetki on laskettavissa, niin miksi Jeesus
nimenomaisesti käski ”Pysykää
tekin valmiina, sillä hetkenä, jota ette pidä todennäköisenä,
Ihmisen Poika tulee.”
Ja jos Kristus palasi tuolloin, niin miksi edes vaivautua pysymään
valveilla vielä toisen paluun vuoksi?
Vartiotornin
väitteessä siitä, että Kristus on jo palannut tarkastamaan
Jumalan huoneen, on muitakin ongelmia.
Ilmeinen
vastalause, jonka ajattelevat lukijat saattavat nostaa esiin, on se
tosiasia, että lähes kaikki Jehovan todistajien nykään
voidelluiksi tunnustamat henkilöt on voideltu vuoden 1919 jälkeen.
Se tarkoittaa sitä, että aivan kaikki niistä yksilöistä, jotka
oletetusti läpäisivät tarkastuksen tuolloin, eivät enää ole
palvelemassa Jumalan maallisessa huonekunnassa.
Aivan
kuin ennakoiden sitä hämmennystä, jota nuo tulkinnat saavat
aikaan, Vartiotorni yrittää selvittää tätä räikeää
ristiriitaisuutta väliotsikon ”Tarkastus jatkuu” alla todeten
19:ssä kappaleessa:
”Luonnollisestikaan enemmistö niistä, joista oli määrä tulla Kristuksen voideltuja orjia lopun aikana, ei vielä palvellut Jehovaa, kun Jeesus aloitti tarkastuksensa vuonna 1918. Menettivätkö he tilaisuuden päästä tuohon tarkastukseen? Eivät suinkaan. Tarkastusvaihe vasta alkoi vuosina 1918–19, kun uskollinen ja ymmärtäväinen orja läpäisi kokeen luokkana. Yksityisten voideltujen kristittyjen tarkastus jatkuu, kunnes heidän sinetöintinsä tehdään pysyväksi.”
Vartiotornin
tulkinta on kuitenkin sukua uuden paikan ompelemiselle kuluneeseen
vanhaan viinisäkkiin. Se vain ei yksinkertaisesti toimi. Yhtenä
seikkana voidaan todeta, että voidellut kristityt ovat aina olleet
taivaan tutkinnan alaisena. Itse asiassa Kristuksen päivistä
lähtien ainoat maanpäällä olevat ihmiset, jotka ovat olleet
Jumalan tuomion alaisena, ovat Jumalan valtakuntaa varten voidellut
kristityt.
Neljännessä
luvussa 1. Korinttilaiskirjettä Paavali kirjoitti jakeissa 1-4:
”Arvioikoon
ihminen siis meidät Kristuksen alaisiksi ja Jumalan pyhien
salaisuuksien taloudenhoitajiksi. Sitä paitsi tässä tapauksessa
taloudenhoitajilta odotetaan, että kukin todetaan uskolliseksi. Se,
että te tutkisitte minua tai jokin ihmisten tuomioistuin, on minusta
aivan vähäpätöinen asia. En itsekään tutki itseäni. En näet
ole tietoinen mistään, mikä olisi minua vastaan. Tämä ei
kuitenkaan todista minua vanhurskaaksi, vaan se, joka tutkii minut,
on Jehova.”
Yllä
oleva teksti osoittaa, että Jehova tarkastelee jatkuvasti Kristuksen
virkailijoiden uskollisuutta yksilöinä. Esim. Ananias ja Safira
olivat Pyhää henkeä petkuttaneita ensimmäisen vuosisadan
kristittyjä ja sen seurauksena Jumala teloitti heidät tuolloin. He
eivät läpäisseet tarkastusta.
Kuitenkin
Paavali myös paljasti, että tulee olemaan tarkastuksen ja
paljastamisen aika, kun Kristus tulee tarkastamaan seurakunnan, eikä
pelkästään vain siinä olevia yksilöitä. Siitä syystä
seuraavassa jakeessa lukee: ”Älkää
siksi tuomitko mitään ennen määräaikaa, ennen kuin Herra tulee,
joka sekä tuo pimeyden salaisuudet valoon että tekee sydänten
aikeet ilmeisiksi, ja silloin kukin saa kiitoksensa Jumalalta.”
Siispä
Paavalin mukaan Herran paluu on tarkastuksen päätös, eikä
niinkään alku meneillään olevalle tarkastukselle, kuten
Vartiotorni opettaa.
Näyttäisi
siksi siltä, että ainoat, jotka ovat kuulleet Jumalan ylistyksen:
”Hyvin tehty Uskollinen orja,” ovat joko julkeita tai heillä on
hyvin vilkas mielikuvitus. Sitäpaitsi, kun Kristus tulee Isänsä
huoneeseen, hän tuo pimeyden salaisuudet valoon, kuten Paavali
sanoo. Jos tuo tarkastus olisi tapahtunut vuonna 1918, niin ei olisi
epäilystäkään siitä, että mikä on totta ja mikä ei. Mutta
esimerkiksi miten Vartiotorni kykeni jatkamaan 10 vuotta salaista NGO
-kanssakäymistä Yhdistyneiden Kansakuntien kanssa, jos Herra on jo
tuonut pimeät asiat valoon? Siinä ei ole järkeä ja siksi se ei
voi olla totta.
Jeesuksen
mukaan hänen paluunsa ja tarkastuksensa tapahtuu ahdistuksen aikana.
Miten me tiedämme sen? Harkitsehan sitä mitä Jeesus sanoi
Philadelphian seurakunnalle Ilmestyksen 3:10-11:ssä, joka kuuluu:
”Koska olet
pitänyt minun kestävyyttäni koskevan sanan, niin minä myös
varjelen sinut koetuksen hetkeltä, jonka on määrä tulla koko
asuttuun maahan panemaan maan päällä asuvat koetukselle. Minä
tulen nopeasti. Pidä lujasti kiinni siitä, mitä sinulla on, jottei
kukaan ottaisi kruunuasi.”
Mikä
on ”koetuksen hetki”?
Ilmestyksen
suuri huipentuma -selitys tarjoaa vastauksen tuohon nimenomaiseen
kysymykseen. Sivulla 62 kappaleessa 16 sanotaan:
”Mikä
sitten on ”koetuksen hetki”? Epäilemättä noiden Aasian
kristittyjen edessä oli vielä uusi hirvittävän vainon aalto, joka
tuli keisarillisen Rooman taholta. Suurempi täyttymys on kuitenkin
se seulonnan ja tuominnan hetki, joka lopulta koitti Herran päivänä
ja huipentui vuodesta 1918 eteenpäin. Koetuksen avulla on ratkaistu,
onko joku Jumalan perustetun valtakunnan puolella vai Saatanan
maailman puolella. Se on verrattain lyhyt aika, ”hetki”, mutta se
ei ole vielä ohi. Ennen kuin se on ohi, me emme saa koskaan unohtaa,
että me elämme ”koetuksen hetkessä”.”
Vartiotornin
mukaan ”koetuksen hetki” alkoi siis vuonna 1918 ja jatkuu yhä
edelleen. Meille kerrotaan, että yli 90 vuotta siitä lähtien ovat
lyhyt ajan jakso.
Hämmästyttävästi
sama kappale Ilmestyksen huipentuma -kirjaa vieläpä viittaa
Luukkaan 21:34-36:een todisteena. Se kuuluu: ”Mutta
kiinnittäkää huomiota itseenne, ettei sydämenne koskaan
rasittuisi liiasta syömisestä ja paljosta juomisesta ja elämän
huolista ja se päivä kohtaisi teitä äkkiä samassa hetkessä kuin
ansa. Sillä se kohtaa kaikkia koko maan pinnalla asuvia. Pysykää
siis hereillä rukoillen kaiken aikaa, että teidän onnistuisi
päästä pakoon tätä kaikkea, minkä on määrä tapahtua, ja
seisoa Ihmisen Pojan edessä.”
Ilmaus
”seisoa Ihmisen pojan edessä” viittaa selvästi hänen edessään
seisomiseen silloin, kun on tuomittavana. Kristuksen mukaan hänen
tarkastuksensa tulee ”äkkiä”-”samassa hetkessä”-”kaikille
koko maan pinnalla asuville”. Muualla Vartiotorni soveltaa aina
Luukkaan 21:34-36:ssa olevan Jeesuksen neuvon tulevaan ahdistukseen.
Se on ainoa järkevä tulkinta.
Niinpä
miten Ilmestyksessä mainitun ”koetuksen hetken, jonka on määrä
tulla koko asuttuun maahan,” on sanottu alkaneen lähes sata vuotta
sitten? Vartiotorni ei kykene selittämään tällaista räikeää
ristiriitaa.
Ehkä
vielä tärkeämpi kysymys on, että mikä selittää sen tavan,
jolla vartiotorni käsittelee 'lonkalta' totuutta soveltamalla ilman
selityksiä samaa profetiaa kahdella erilaisella tavalla? Vastaus on
se, että he eivät ole rehellisiä.
Jehova
puhuu juuri tästä nimenomaisesta asiasta siinä, kun hän sanoo
Hesekielille: ”Sillä
mitään arvotonta näkyä tai kaksimerkityksistä ennustelua ei enää
osoittaudu olevan Israelin huoneen keskuudessa. ’”Sillä minä,
Jehova, puhun sen sanan, jonka puhun, ja se toteutuu. Lykkäystä ei
enää tule, sillä teidän päivinänne, oi kapinallinen huone, minä
puhun sanan ja varmasti toteutan sen”, lausuu Suvereeni Herra
Jehova.’””
(Hesekiel 12:24, 25)
”Kaksimerkityksinen
ennustelu” on täydellinen tapa kuvailla Vartiotornin
ristiriitaisia tulkintoja Raamatun näyistä. Eikö se ole myös
”arvoton näky” katsella 1914:ään Kristuksen paluun
ajankohtana, kun Raamatun kirjoitukset niin selkeästi paljastavat,
että hänen paluunsa ja ”koetuksen hetki” ovat tulevaisuudessa?
Lisäksi
Hesekiel osoittaa, että miehet, jotka ovat ”arvottomien näkyjen”
ja ”kaksimerkityksisten ennustelujen” lähteitä, ovat Jumalan
kansan keskuudessa. Hesekielin 13:9 kuuluu: ”Ja
käteni on noussut niitä profeettoja vastaan, jotka näkevät
totuudenvastaisuutta ja ennustavat valhetta. He eivät tule pysymään
kansani lähipiirissä, eikä heitä kirjoiteta Israelin huoneen
luetteloon, eivätkä he tule Israelin maahan; ja teidän on tultava
tietämään, että minä olen Suvereeni Herra Jehova.”
Varmasti
kieroutuneet ja vääristyneet tulkinnat, jotka Jehovan todistajat on
pakotettu hyväksymään uskolliselta ja ymmärtäväiseltä orjalta
tulleina, tulevat todellisuudessa uskottomalta ja pahalta orjalta,
joka tänään pysyy Jehovan kansan ”lähipiirissä”. Epäilemättä
järjestö tulee vapautumaan 1914 -dogmin taakasta silloin, kun
Jehovan tuomio häätää väärät ja valehtelevat näkyjen näkijät.
Jeesuksen
mukaan Juutalaiset maksoivat kalliisti siitä, etteivät he kyenneet
havaitsemaan aikaa, jolloin Juutalainen palvontajärjestelmä tuli
Jumalan tarkastuksen alaiseksi. Onko sille olemassa nykyajan
rinnakkaisuus? Kyllä on. Harkitsehan ensin kuitenkin Jeesuksen
sanoja esikuvallisesta Jerusalemin kaupungista Luukkaan 19:ssä
luvussa: ”Ja
kun hän tuli lähelle, hän katsoi kaupunkia, itki sitä ja sanoi:
”Jospa sinä, niin sinä, olisit erottanut tänä päivänä sen,
mikä koskee rauhaa – mutta nyt se on kätketty sinun silmiltäsi.
Sillä sinulle tulevat ne päivät, jolloin sinun vihollisesi
rakentavat ympärillesi varustuksen teroitetuista paaluista ja
piirittävät sinut ja ahdistavat sinua joka puolelta, ja he iskevät
sinut ja sinun sisäpuolellasi olevat lapsesi maahan eivätkä jätä
sinuun kiveä kiven päälle, koska et erottanut sitä aikaa, jona
sinua tarkastettiin.””
Onko
Jeesuksen ennustuksella merkitystä kristityille? Vartiotornin mukaan
ei ole. Oletetusti nykyajan rinnakkaisuus koskee kristikunnan tuhoa.
Jesajan mukaan kuitenkin Jumalan voideltu seurakunta kärsii
vastaavanlaisen piirityksen loppunäytöksen aikana. Jesajan
29:3-4:ssä sanotaan: ”Ja
minun täytyy leiriytyä joka puolelle sinua vastaan, ja minun on
saarrettava sinut paaluaidalla ja kohotettava sinua vastaan
piirityslaitteet. Ja sinä olet tuleva alhaiseksi, niin että puhut
aivan maasta, ja kuin tomusta kuuluu hiljaa, mitä sanot. Ja äänesi
on tuleva kuin meedioksi, niin, maasta, ja tomusta sirkuttavat sinun
sanasi.”
Jesajan
ennustus peilaa täsmällisesti Kristuksen ennustusta. Mutta Jesajan
profetia ei soveltunut ensimmäsellä vuosisadalla. Se soveltuu
järjestelmän viimeiseiin päiviin. Ympäröivien lukujen
tekstiyhteyden mukaan se liittyy Kristuksen paluuseen. Lisäksi
ennustus vielä kertoo ennalta, että Jumalan omat näkyjen näkijät
ja profeetat tulevat olemaan sokeita sellaisille tuomioille. Se
varmasti selittää sen, miksi Vartiotorni ei ymmärrä tämän
kaltaisia asioita.
Jehova
esimerkiksi selittää syyn miksi hän sanoo ”Voi
Arielia” sanoessaan: ”Voi
niitä, jotka menevät hyvin syvälle kätkiessään aikeensa (engl.
councel = neuvo) Jehovalta ja joiden teot ovat tapahtuneet pimennossa
heidän sanoessaan: ”Kuka meitä näkee, ja kuka meistä tietää?”
Voi nurinkurisuuttanne! Savenvalajaako olisi pidettävä pelkkänä
savena? Sillä sanoisiko tehty tekijästään: ”Ei hän minua
tehnyt”? Ja muovattuko sanoo muovaajastaan: ”Ei hän ymmärtänyt
mitään”?”
Harkitsehan
esimerkkinä Vartiotornin nurinkurisesta Jehovan neuvon kätkemisestä
sitä, kuinka Vartiotorni osoittaa kirjaimellisesti jokaisen
Raamatussa olevan paheksuvan tuomion kristikuntaa vastaan. Mutta
miksi Jehova rinnastaisi kristikunnan saviastiaan, jota Taivaallinen
savenvalaja muovailee tarkoituksiinsa sopivaksi? Onko siinä mitään
järkeä?
Jehovan
todistajat ja heidän johtajansa, jotka ovat tietämättömiä
lähestyvistä Jumalan tuomioista, ovat todellisia hengellisä
juoppoja, pikemminkin kuin kristikunnan papisto.
Valitettavasti
Vartiotorni ei kykene havaitsemaan, että tarkastuksen aika häämöttää
edessä – kun Kristus tulee kuin varas yöllä.
Siispä
ennemmin kuin, että uskollinen orja olisi läpäissyt kokeen
taannoin vuonna 1919, kuten Vartiotorni rehentelee, niin todellinen
koetuksen hetki on välittömästi edessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti