Haluaisin todella esittää kysymyksen (ja yrittää vastata siihen), jonka Jeesus esitti itse: "Kuka OIKEASTAAN on uskollinen ja ymmärtäväinen orja?" Tai vielä tärkeämmin: Kenet tullaan asettamaan huolehtimaan kaikesta Jeesuksen omaisuudesta? Jeesus ei aseta nykyistä Uskollista orjaa tullessaan valtakunnan voimassa olivatpa he sitten pahaa orjaa tai tietämättömämpiä orjia. Jeesus sanoi, että jos hän saapuessaan löytää orjan varaamassa ruokaa oikeaan aikaan, hän asettaisi hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi. Nyt kuitenkin tämän hetken VT-seura varaa profeettojen mukaan hengellistä 'oksennusta,' joten heitä ei ilmeisesti asetettaisi sitten kun VT-seuaa on kuritettu. ... Mitä mieltä sinä olet?
_________________________________________
Meidän on muistettava, että profeioissa me harkitsemme asioita Jumalan ylhäiseltä katsantokannalta. Jesajan 55:8:ssa Jumala muistuttaa meitä Itsensä ja ihmesten välisestä laajasta erosta, kun hän sanoo: ”Sillä teidän ajatuksenne eivät ole minun ajatuksiani eivätkä minun tieni teidän teitänne...Sillä niin kuin taivaat ovat maata korkeammat, niin ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.” Niinpä meille on haasteena ainakin yritää ja katsella itseämme Jehovan näkökulmasta, jonka tekemiseen Jumalan sana tarjoaa meille mahdollisuuden - edellyttäen, että perustelemme asioita sillä.
Kun muistamme, että kellään meistä ei ole koskaan ollut läheistä kohtaamista loistoisan taivaallisen enkelin kanssa, niin millaista sinä kuvittelisit sen olevan, jos voisit tavata pyhän, totaalisesti häikäisevän olennon? Danielilla oli yksi sellainen tapaaminen ja näyttää siltä, että hän vaivoin selvisi siitä kohtaamisesta hengissä. Danielin 10:nnessä luvussa hän kuvailee kokemustaan sanoen, että hänen henkilökohtainen arvokkuutensa turmeltui ja että hänestä tuli kuin kuollut mies. Ainoastaan vierailevan enkelin lohduttelevan vakuuttelun avulla Daniel kykeni kokoamaan voimiaan noustakseen kontalleen ja sitten lopulta jaloilleen seisomaan.
Muista, että Danielin kumppanit eivät voineet nähdä enkeliä, vaikkakin olivat kauhun vallassa pelkästään siksi, että olivat samalla alueella taivaallisen olennon kanssa. Danielin näkemä näky on todella Kristuksen paruusiaa koskeva siten, että Kristus tulee paljastamaan itsensä jollain tavalla halutuilleen - jollaisen enkeli sanoi Danielin olleen.
Miettiessämme sitä, kun Kristus tulee kirkkaudessaan tuomitsemaan Isänsä hengellisen temppelin, niin teemme hyvin muistaessamme kuinka Kristus kaatoi rahanvaihtajien pöydät Isänsä kirjaimellisessa temppelissä. Tämä antaa meille jonkin käsityksen siitä miten Jeesus toimii turmeluksen suhteen seurakuntansa keskuudessa ja siitä miksi Jesaja kuvaa Jehovan hengellisen pöydän olevan kuin oksennuksen saastuttama.
Jeesuksen ja Jehovan näkökulmasta kaikki epäpyhä on inhottavaa. He voivat olla läheisesti kumppanuudessa vain niiden kanssa, jotka ovat puhtaita ja pyhiä. Niinpä kun Kristus tulee ja tarkastaa isänsä huoneen, hän näkee siellä olevan todellisen sekamelskan. Mitä hän siis tekee? No hän hylkää ne, jotka hän tuomitsee olevan pahoja orjia ja sitten hän käskee muita orjiaan nousemaan lattialta ja puhdistamaan paikat. Eikö tämä ole järkevää? Itseasiassa täsmälleen juuri näin profetioiden mukaan tulee tapahtumaan.
Jesajan 64:5-6:n mukaan meidän kaikkien havaitaan olevan epäpuhtaita Jumalan silmissä tuomion aikaan. Se sanoo: "... Katso! Sinä närkästyit, kun me teimme syntiä – niissä kauan aikaa, ja mekö pelastuisimme? Ja meistä tulee kuin joku epäpuhdas, meistä kaikista, ja kaikki vanhurskaudentekomme ovat kuin kuukautisvaate..."
Tämän takia Jesajan profetia alkaa viittauksella Jumalan kansaan sanomalla, että vaikka syntisi olisivat kuin helakan punaiset Jumalan silmissä, niin hän tekee niistä lumivalkeita.
Jesajan 30:s luku, jotä käsiteltiin viimeviikolla (koskien Jumalan ääneen kuulumista takaamme), jatkaa sanoen, että Jehovan kurin seurauksena Jumalan kansa hylkää järjestönpalvonnan kuin se olisi pelkkää roskaa. Sitten profetia viittaa, että suuren teurastuksen aikaan Jumalan sana tulee loistamaan seitsenkertaisella kirkkaudella.
Asian ydin on se, että meidän ei tulisi aliarvostaa Jumalan anteeksiantavaisuutta silloin kun me joudumme siihen pisteeseen, missä Jehova on valmis tuomitsemaan meidät. Joten vaikka ns. uskollinen ja ymmärtäväinen orja saattaisi näyttä epäuskolliselta ja ymmärtämättömältä tällä hetkellä, niin meidän täytyy hyväksyä se seikka, että profetioissa katsotaan asioihin sellaisena kun ne lopulta ovat Jehovan oikaistua asiat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti