Vaikkakaan
muinaiset Israelilaiset eivät olleet kuuluisia insinööritaidoistaan,
niin Salomon temppeli oli yksi muinaisen maailman mahtavimmista
rakennelmista. Vaikkei se ehkä ollut ulkopuolelta katsottuna niin
näyttävä, kuin jotkut muinaiset rakennelmat ovat saattaneet olla,
niin temppelin sisäpuoli oli todella kunnioitusta herättävä.
Sisältä temppeli oli jaettu kahteen pääosastoon, pyhään ja
kaikkein pyhimpään. Kaikkein pyhimmässä osastossa oli liiton
arkin sisällä pidettynä alkuperäiset kivitaulut yhdessä ruukun
kanssa, joka sisälsi alkuperäistä mannaa.
Setri-paneloidut
seinät kautta koko temppelin oli päällystetty kullalla ja
'nastoitettu' kaikenlaisilla arvokkailla timanteilla. Kaikki
temppelin astiat ja lampunpitimet oli tehty puhtaasta kullasta. Kaksi
massiivista, kauniisti veistettyä, oliivipuista ovea oli myös
peitetty kullalla. Mikä näky sen onkaan täytynyt olla, kun
nousevan auringon säteet paistoivat temppelin itäänpäin suunnatun
sisäänkäynnin säihkyviin kultaisiin oviin. (YouTube:ssa voi tehdä
virtuaalikierroksen Salomon temppeliin)
Mutta
mikä oli kaikkein vaikuttavinta kuningas Salomon Moorian vuorelle
Jerusalemiin rakentamassa temppelissä? Se mikä teki siitä niin
erityisen, jopa pelottavan, oli se että Jehova todella asui siellä
- ainakin merkin välityksellä.
Tämä seikka tehtiin selväksi silloin kun Salomo vihki temppelin. 1. Kun. 8:10-13 kuvailee mitä tapahtui kun papit toivat pyhän liiton arkin ja asettivat sen kaikkein pyhimpään: 'Ja tapahtui, että kun papit tulivat ulos pyhästä paikasta, täytti pilvi Jehovan huoneen. Eivätkä papit voineet pilven tähden seistä palvelemassa, sillä Jehovan kirkkaus täytti Jehovan huoneen. Silloin Salomo sanoi: ”Jehova itse sanoi, että hänen oli määrä asua sankassa hämäryydessä. Olen menestyksellisesti rakentanut sinulle huoneen ylhäiseksi asuinsijaksi, pysyvän paikan asuaksesi siinä ajan hämärään asti.”'
Tämä seikka tehtiin selväksi silloin kun Salomo vihki temppelin. 1. Kun. 8:10-13 kuvailee mitä tapahtui kun papit toivat pyhän liiton arkin ja asettivat sen kaikkein pyhimpään: 'Ja tapahtui, että kun papit tulivat ulos pyhästä paikasta, täytti pilvi Jehovan huoneen. Eivätkä papit voineet pilven tähden seistä palvelemassa, sillä Jehovan kirkkaus täytti Jehovan huoneen. Silloin Salomo sanoi: ”Jehova itse sanoi, että hänen oli määrä asua sankassa hämäryydessä. Olen menestyksellisesti rakentanut sinulle huoneen ylhäiseksi asuinsijaksi, pysyvän paikan asuaksesi siinä ajan hämärään asti.”'
Sen
lisäksi, että Jehovan kirkkaus täytti huoneen tuona päivänä,
myös tapahtui, että kaikki osallistuneet israelilaiset todistivat
vavisuttavan näkymän kun leimuava taivaasta tullut tuli kulutti
alttarin uhrilahjat.
2.
Aikak. 7:1-3 raportoi hämmästyttävän tapahtuman:
'Heti kun Salomo lakkasi rukoilemasta, lankesi tuli taivaista ja
alkoi kuluttaa polttouhria ja teurasuhreja, ja huoneen täytti
Jehovan kirkkaus. Eivätkä papit voineet mennä Jehovan huoneeseen,
koska Jehovan kirkkaus oli täyttänyt Jehovan huoneen. Ja kaikki
Israelin pojat olivat katselijoina, kun tuli lankesi ja Jehovan
kirkkaus oli huoneen yllä, ja he kumartuivat heti syvään
kiveyksellä kasvot maata kohti ja heittäytyivät maahan ja
kiittivät Jehovaa, ”sillä hän on hyvä, sillä hänen
rakkaudellinen huomaavaisuutensa kestää ajan hämärään asti.”'
Koska
Temppeli edusti Jumalan läsnäoloa kansansa keskuudessa ja
jumalallisesti asetetut Juudan kuninkaat myös hallitsivat
Jerusalemista käsin, niin koko Jerusalem ja Siionin vuori tulivat
tuolloin erottamattomasti yhdistetyksi ympärilläolevien kansojen
edessä Jehovan nimeen. Siksi Psalmi 48:2 kuuluu:
"Kaunis korkeudessaan, koko maan riemu, on Siioninvuori
pohjoisen etäisillä puolilla, Suuren Kuninkaan kaupunki."
Samalla tapaa psalmissa 9:11; sanotaan: "Antakaa
sävelmän soida Jehovalle, joka asuu Siionissa, kertokaa kansojen
keskuudessa hänen teoistaan." Psalmi
99:2: kuuluu: "Jehova on suuri
Siionissa, ja hän on korkea yli kaikkien kansojen."
Myös psalmi 132:13:ssa sanotaan: "Sillä
Jehova on valinnut Siionin, hän on kaivannut sitä itselleen
asunnoksi." Lopuksi Psalmi 135:21:ssä
lukee: "Siunattu
olkoon Jehova Siionista, hän joka asuu Jerusalemissa. Ylistäkää
Jahia!"
Mutta
valitettavasti Juutalaiset eivät aina kunnioittaneen ja arvostaneet
Jumalaa, joka kutsui Jerusalemia ja sen temppeliä kodiksi. Heidän
toistuvien epäjumalanpalvelukseen ja luopumukseen lankeamistensa
seurauksena Jehova lopulta antoi kuningas Nebukadnessarin tuhota
täysin kauniin temppelin ja koko Jerusalemin kaupungin ja häätää
eloonjääneet juutalaiset ilman juhlamenoja kotimaastaan kaukaiseen
Babyloniin.
Ei ollout
kyse pelkästään Juutalaisen kansakunnan jättimäisestä
onnettomuudesta, sillä se seikka, että kaldealaiset Mardukin
palvojat valloittivat kaupingin ja Jehovan temppelin, oli suunnaton
pilkan aihe Jehovan nimelle, ainakin kansojen näkökulmasta
katsottuna. Se vihjasi, että Jehova oli vähäisempi jumala kuin
Babylonialaisten jumalat.
Tietenkin
Jehova todellisuudessa valtuutti Babylonialaiset kukistamaan kansansa
ja julisti sen profeettojensa välityksellä monia vuosia etukäteen.
Jehova jopa Kutsui Nebukadnessaria "minun palveljakseni"
koska hän ainoastaan toimi Jehovan päätöksen mukaisesti
Juutalaisia vastaan.
Joka
tapauksessa kaikilta näkökulmilta katsottuna näytti kuitenkin
siltä, että Jumalan tarkoitus tuoda esiin Juudan kansasta maailman
valloittava Messias olisi pysyvästi suistunut raiteiltaan. Olihan
niin, että Messiaan oli määrä tulla Daavidin kunikaallisesta
suvusta ja kuitenkin Juudan kuninkaista ja prinsseistä oli tullut
avuttomia vankeja Kaldealaisten maassa ja Daavidin kuninkaallinen
kaupunki oli pelkkä rauniokasa.
Eipä ole
siksi mikään ihme, että nöyryytetyt Jehovan palvojat valittivat
tyhmyytensä aikaansaamaa surullista asiaintilaa. Psalmi 137 valittaa
heidän ahdinkoaan sanoen:
"Babylonin jokien
partailla – siellä me istuimme. Me myös itkimme muistellessamme
Siionia. Sen keskellä oleviin poppeleihin me ripustimme harppumme.
Sillä meitä vankeina pitävät pyysivät meiltä siellä laulun
sanoja ja meitä pilkkaavat iloa: ”Laulakaa meille jokin Siionin
lauluista.” Miten voimme laulaa Jehovan laulua vieraalla maalla?"
Palveltuaan Juudan
valtakunnassa profeettana ja pappina yli 40 vuotta, Jeremia todisti
henkilökohtaisesti ennustamansa lopputuloksen - koko Jerusalemin
tuhon. Jeremiaa ei kuitenkaan häädetty Babyloniin, kuten hänen
aikalaisensa Hesekiel ja Daniel oli jo aiemmin, vaan sen jälkeen kun
jäljellejääneet Juutalaiset oli viety kahleissa, Jeremia jätettin
joksikin aikaa säpäleiksi revityn Jerusalemin raunioille itkemään
ja vaikeroimaan onnettomuutta, joka oli kohdannut Jehovan kerran niin
loistoisaa kaupunkia ja temppeliä.
Septuagintassa
Valituslaulujen johdanto kuuluu: "Ja
tapahtui sen jälkeen, kun Israel oli viety vankeuteen ja Jerusalem
oli autioitettu, että Jeremia istui itkien ja valitti tämän
valitusvirren sanoin Jerusalemia ja sanoi..."
"Kristus
Jeesus itse on peruskulmakivenä"
Nykyään Jehovaa ei yhdistetä
enää minkään kiviseen temppeliin. Kristitty apostoli Paavali meni
Heprealaiskirjeessä melkoisiin yksityiskohtaisuuksiin selittäessään
kuinka muinainen kannettava tabernaakkeli ja myöhemmin temppeli
olivat vain havainnollisia esityksiä ja kopioita hengellisistä
todellisuuksista.
Yksi monista huomionarvoisista
samankaltaisuuksista: Aivan kuten Salomon temppeli oli vihitty kun
hyökyvä pilvi täytti temppelin ja tuli rätisi alas taivaasta
monien silminnäkijöiden edessä kuluttamaan uhrilahjat, niin myös
Jeesus vihittiin hengelliseen temppeliin, kun hän kohosi taivaaseen
pilvessä samalla kun joukko hänen kunnioituksen valtaamaa
opetuslapsiaan katseli sivusta. Sitten pian Kristuksen taivaasen
nousun jälkeen ihmeelliset kielen muotoiset tulen liekit leijuivat
ensimmäisten opetuslasten päiden yllä heidän tavatessaan
ylähuoneessa ja he alkoivat äkkiä puhua helluntain viettoon
kokoontuneiden joukkojen edessä heille aiemmin tuntemattomilla
kielillä. Sillä tavoin Jehova ilmaisi hyväksyntänsä
hengellisessä temppelissä vastaavanlaisella tavalla, jolla Jumala
oli aiemmin näyttänyt hyväksyneensä Salomon temppelin.
Apostoli Paavali esitti
useissa paikoissa, että voidellut Kristityt muodostavat juuri
sellaisen hengellisen temppelin. Esim. Efesolaiskirjeen 2:20-22
sanoo: "Teidät on rakennettu apostolien
ja profeettojen perustukselle, kun taas Kristus Jeesus itse on
peruskulmakivenä. Hänen yhteydessään koko rakennus
sopusointuisesti yhteen liitettynä kasvaa pyhäksi temppeliksi
Jehovalle. Hänen yhteydessään tekin rakennutte yhdessä paikaksi,
jossa Jumala asuu hengen välityksellä."
Toinen tärkeä
rinnakkaisuus on se, että molemmat sekä fyysinen että hengellinen
temppeli tarkastetaan tai tuomitaan. Heprealaisten Kirjoitusten
viimeinen kirja kertoo edeltä, että erityinen tarkastaja tulee
Jumalan temppeliin. Malakian 3:1:ssä lukee:
"”Katso! Minä lähetän sanansaattajani, ja hänen on
raivattava tie eteeni. Ja äkkiä on tuleva temppeliinsä tosi Herra,
jota te etsitte, ja liiton sanansaattaja, josta te iloitsette. Katso!
Hän tulee varmasti”, on armeijoiden Jehova sanonut."
Ennustettuna liiton
sanansaattajana Jeesus puhdisti Juutalaisen temppelin kahteen eri
kertaan - kerran palveluksensa alussa ja uudelleen sen lopussa.
Molemmilla kerroilla Kristus heitti ulos rahanvaihtajat. Pian
jälkimmäisen tarkastuksensa jälkeen Jeesus julisti opetuslastensa
hämmästykseksi: "Päivät tulevat,
jolloin näistä, mitä te parhaillaan katselette, ei jätetä tähän
kiveä kiven päälle maahan hajottamatta."
(Luuk. 21:6) Jeesus jatkoi liittäen yksityiskohtia siitä, kuinka
profeetallinen iljetys tulisi taas kerran autioittamaan Jumalan pyhän
paikan.
Kiinnostavasti päivälleen 40
vuoden päästä - laskien hänen ensimmäisestä temppelin
tarkastamisestaan pääsiäisenä vuonna 30 ya. - Rooman legioonat
tuhosivat Jerusalemin kaupungin ja sen temppelin.
Kuitnekin Malakian profetia
soveltuu Kristuksen uudelleen tulemiseen hengellisen temppelin
tarkastajana ja puhdistajana - temppelin, jonka esimies hän itse on.
Eikä yksin se, vaan myös Kristuksen profetia, joka kertoo ennalta
"iljetyksen" autioittavan Jerusalemin ja sen temppelin,
soveltuvat kauas tulevaisuuten yli ajanlaskumme ensimmäisen
vuosisadan.
Kysymys, jota Jehovan
todistajien pitäisi harkita, on tämä: Onko lähes 2000 -vuotisessa
kristillisyyden historiassa ollut mitään sellaista, jota voitaisiin
rinnastaa niihin valtaviin onnettomuuksiin, jotka kohtasivat Jehovan
kansaa Jeremian päivinä ja ensimmäisellä vuosisadalla, jolloin
Jerusalem ja sen temppelit tuhottiin vierasmaalaisin majesteettisin
voimin noina kahtena ajankohtana? Vastaus on: Ei ole.
Vartiotorni tulkitsee lukuisia
profetioita siten, että babylonialainen Kristikunta vuosisatojen
kuluessa enemmän tai vähemmän vähitellenn nieli ja jätti
varjoonsa tosi kristillisyyden kunnes tosi seurakunta ennallistettiin
nykyajan Jehovan todistajien järjestössä.
Tuon opetuksen ongelma on
se, että se ei hyväksy sitä selkeää tosiasiaa, että tosi
seurakunnan ennallistus tapahtuu sen jälkeen, kun Jumala sallii
ennaltaodottamattoman onnettomuuden kohdata
kansaansa. Kuitenkin Vartiotornin mukaan
Jerusalemin ja temppelin tuho rinnastuu Kristikunnan hävittämiseen
tulevaisuudessa. Niinpä sananlaskumainen kärry on hevosen edessä
siinä, kun Jehovan todistajat olettavat ennallistuksen tapahtuneen
ennen kuin tarve moitteelle ja pelastukselle on edes syntynyt.
Minun tehtäväni on asettaa
Jehovan todistajien eteen se tosiasia, että Profetiat kertovat
yksiselitteisesti ennalta, että samankaltainen ennalta odottamaton
onnettomuus odottaa Jehovan hengellistä temppeliä ja Jumalan
kansaa.
Suoraan sanoen kansainvälisten
Raamatun tutkijoiden kokemat vaikeudet vuosien 1916-1919 aikana -
niin ahdistavilta kuin ne ovatkin saattaneet näyttää tuolloin,
eivät alkuunkaan ole verrattavissa siihen tuhoisaan onnettomuuteen,
jonka Jeremian aikainen Siion kärsi Babylonialaisten käsissä. Jos
ennustukset ovat tosia ja jos raamatullisilla malleilla on mitään
merkityksellisiä vastaavuuksia nykyajan todellisuuksiin, niin
tehtävissä ei ole mitään muuta järkevää johtopäätöstä kuin
se, että ennaltakuvittelemattoman suuri onnettomuus odottaa Jehovan
todistajia tulevaisuudessa.
Tämä essee jäljelläolevassa
osassaan keskittyy pääasiallisesti Valituslauluista otettuihin
valikoituihin jakeisiin. Vaikka Valituslauluja ei pidetä
profeetallisena kirjana, niin huolellinen perehtyminen siihen muiden
profeetallisten kirjojen kulissien päälle asetettuna paljastaa,
että Jeremian Valituslaulujen kirjassa esitetään malli tulevista
tapahtumista.
Kaikki
hänen porttinsa ovat autioituneita
Valituslaulujen 1. luvun
4:s jae sanoo: "Siionin tiet murehtivat,
koska juhlaan tulijoita ei ole. Kaikki hänen porttinsa ovat
autioituneita, hänen pappinsa huokailevat. Hänen neitsyensä ovat
murheen murtamia, ja hän itse tuntee katkeruutta."
Monissa monissa
profetioiden eri kohdissa Jehova kertoi ennalta, että hän tekisi
omasta pyhästä paikastaan aution hämmästelyn kohteen. Joelin
kirja on yksi sellainen profeetallinen kirja, joka on sopusoinnussa
Valituslaulujen kanssa. Joel kuvailee koko "maan" samoin
kuin Jumalan pyhän paikan tulevan pohjoisesta tulevien maahan
tunkeutuvien hyönteisten kaltaisten valloittajien autioittamaksi.
Kuitenkin Joelin profetia viittaa Nebukadnessarin aiheuttamaan
Jerusalemin tuhoon vain etäisesti. Siinä on joitakin asioita, jotka
ovat kiinnostavasti erilaisia. Yhtenä kohtana Jehova kutsuu
kansaansa ryhtymään suremaan kansallisen onnettomuuden aikana
samalla kun pappeja ja Jumalan palvelijoita käsketään kokoontumaan
Jumalan huoneeseen anomaan Jumalalta hänen suosiotaan. Ilmeisesti
Juutalaisten pappien ei kuitenkaan ole voinut olla mahdollista
kokoontua Salomon temppelissä sen jälkeen kun se oli tuhottu tai
silloin kun se vielä oli piiritettynä. Joelin 1:13-14:ssä sanotaan
siltikin: "Vyöttäytykää ja lyökää
rintaanne, te papit. Parkukaa, te alttarin palvelijat. Tulkaa sisään,
viettäkää yö säkkikankaassa, te Jumalani palvelijat, sillä
viljauhri ja juomauhri on pidetty poissa Jumalanne huoneesta.
Pyhittäkää paastoaika. Kutsukaa koolle juhlakokous. Kootkaa
vanhimmat, kaikki maan asukkaat, Jehovan, Jumalanne, huoneeseen ja
huutakaa Jehovaa avuksi."
Valituslaulujen 2:18-19
on sopusoinnussa Jumalan kansan autioitusta suremaan kutsumisen
kanssa. Se sanoo: "Heidän sydämensä
on huutanut Jehovan puoleen, oi Siionin tyttären muuri. Anna
kyynelten valua purona päivät ja yöt. Älä suo itsellesi
turtumusta. Älköön silmäteräsi pysykö hiljaa. Nouse! Huuda
valittaen yöllä aamuvartioiden alkaessa. Vuodata sydämesi niin
kuin vesi Jehovan kasvojen eteen. Kohota kätesi hänen puoleensa
lastesi sielun takia, jotka nääntyvät nälkään kaikkien katujen
päässä."
Kuluneiden arviolta 70 vuoden
ajan Vartiotorni on tulkinnut joelin kulkusirkkojen kuvaavan Jehovan
todistajia samalla kun pappien ja alttarin palvelijoiden on ajateltu
edustavan nykyajan kristikunnan pappeja. Se on kuitenkin
yksinkertaisesti kestämätön tulkinta, jota ei voi kestävästi
perustella. "Jehovan, Jumalanne, huone" on aivan ilmeisesti
tarkoitettu esittämään Kristuksen seurakuntaa ja papit ja
"alttarin palvelijat" voivat olla ainoastaan Kristuksen
voidellut veljet. Mikä tahansa tulkinta, joka ei tätä tunnista, on
syytä hylätä arvottomana!
Edelleen profetia
selvästi osoittaaa, että Jumala puuttuu asioihin piiritetyn
kansansa puolesta ja tuhoaa kulkusirkkojen kaltaiset valloittajat.
Jehovan väliintulon ja asiaintilan muuttamisen lopputulos kerrotaan
Joelin 3:17:ssä, joka sanoo: "Ja teidän
on tultava tietämään, että minä olen Jehova, teidän Jumalanne,
joka asun Siionissa, pyhällä vuorellani. Ja Jerusalemista täytyy
tulla pyhä paikka, eivätkä vieraat enää kulje sen läpi."
Jokaiselle selväpäiselle Joelin lukijalle pitäisi olla ilmeistä,
että vertauskuvalliset kulkusirkat ovat "vieraat", jotka
turmelevat ja häpäisevät Jehovan hengellisen pyhän paikan.
Koska apostoli Pietari lainasi
Joelein profetiaa helluntaipäiväna soveltaen sen kristilliseen
seurakuntaan, on ilmeistä, että "pyhällä paikalla" ja
"Jerusalemilla" on myös merkitystä Kristuksen
seurakunnalle, mutta myöhempänä tuomion hetkenä. Ja, kuten jo
aiemmin on sanottu, koska tähän mennessä ei ole ollut sellasta
voideltujen seurakunnan turmelemista, niin Joelin profetia samoin
kuin kaikki muut profetiat odottavat tulevaa täyttymystä. (Joelin
kirjasta on erillinen essee enempää tarkastelua varten)
Takaisin Valituslauluihin
palatessa edempänä jakeessa 16 Jeremia puhuu Jerusalemista
nais-sukupuolisena, joka pitää yhtä lukuisien muiden profetioiden
kanssa, jotka personoivat Jumalan järjestön naiseksi: "Näitä
minä itken niin kuin nainen. Silmäni, silmäni vuotaa vettä. Sillä
kauas on minusta etääntynyt lohduttaja, sieluni virvoittaja.
Pojistani on tullut hylättyjä, sillä vihollinen on pöyhkeillyt."
Samalla
tavoin Valituslaulujen 1:13:ssa sanotaan: "Hän
on tehnyt minusta hylätyn naisen. Kaiken päivää olen sairas."
Onko tällä näkökohdalla mitään
sovellutusta Kristillisyyden autioitukseen?
Ensinnäkin
Galatalaiskirjeen 4:27:ssä Paavali lainasi Jesajan 54:1:ä koskien
Jumalan naisenkaltaisen järjestön alastonta ja autiota tilaa ja
apostoli sovelsi sen suoraan kristilliseen seurakuntaan.
Jesajan 54. luvussa, josta apostoli
lainasi,
Jehova kuitenkin puhuu rohkaisevasti "murheelliselle, myrskyn
riepottelemalle, lohduttamattomalle" naiselleen. Syy, jonka
vuoksi Jehova lohduttelee häntä on esittettynä jakeissa 7 ja 8,
jotka sanovat: ”Pieneksi hetkeksi minä
hylkäsin sinut kokonaan, mutta suurin armonosoituksin minä sinut
kokoan. Ylitsevuotavassa närkästyksessä kätkin sinulta kasvoni
vain hetkeksi, mutta ajan hämärään asti kestävässä
rakkaudellisessa huomaavaisuudessa olen varmasti sinulle
armollinen...”
Tämä
ennustuksen näkökulma ei selvästikään sovellu ensimmäisen
vuosisadan kristillisyyteen. Tunnistaen sen merkityksen kristityille
Vartiotorni soveltaa sen Kansainvälisten raamatuntutkijoiden vuosina
1916-1919 kokemiin vaikeuksiin. Pieksemättä enemmälti asian ydintä
todettakoon, etteivät historian tosiasiat ja profetian sisältö
yksinkertaisesti sovi yhteen tukemaan Vartiotornin tulkintaa.
Mieti
mitä Jesajan 54:16 esittää: "Katso!
Minä olen luonut käsityöläisen, joka lietsoo puuhiilen tulta ja
tuottaa työnään aseen. Minä olen myös luonut turmelijan
tuhoamistyöhön."
Nebukadnessar
palveli viidennellä vuosisadalla eaa. "turmelijana
tuhoamistyössä" tuottaessaan surua ja autioitusta Jerusalemin
naisenkaltaiselle kaupungille ja alistaessaan suuren osan maailmaa.
Hän esikuvaa kahdeksatta kuningasta Jumalan asettamassa teloittajan
roolissa. Nykyajan "turmelija" on myös esitetty
profeetallisesti Danielin kirjassa "tuimakatseisena kuninkaana"
(kasvoilta röyhkeä, KR33/38) Näiden kytköksien merkitys piilee
siinä, että tuimakatseinen kuningas suorittaa tuhoamistyönsä
lopun aikana. Itse asiassa hän tuhoaa siinä määrin, että hän
saa Kristuksen ryhtymään suoraan yhteenottoon. Daniel kuvailee
hänen romuttamistyötään näin: "Ja
ihmeellisellä tavalla hän aiheuttaa turmiota, ja hän varmasti
menestyy ja toimii tehokkaasti. Ja hän on aiheuttava turmiota
väkeville, myös pyhistä koostuvalle kansalle." (KR33/38:ssa
turmio on perinpohjaisempaa kuin Um:ssä: "ja ihmeellisen paljon
hän saa aikaan hävitystä; ja hän menestyy siinä, mitä hän
tekee, ja hän tuottaa turmion väkeville ja pyhien kansalle.")
Jos
profetiat on tarkoitus tulkita oikein, niin on syytä tunnistaa, että
naisen kaltaisen Kristillisen järjestön kohtaama raunioittaminen ja
autioittaminen palvelevat välittöminä edeltäjinä suhteessa
Jehovan aikaansaamaan kansansa pelastamiseen ja viimeisen tuomion
täytäntöönpanemiseen Harmagedonissa. Siksi ei ole mahdollista,
että ennustettu Jehovan järjestön ahdinko ja autioitus olisivat jo
tapahtuneet.
Harkitsehan
edelleen lyhyesti joidenkin tuttujen ennustusten hämmästyttäviä
yhtäläisyyksiä: Ilmestyksen 12:ssa luvussa vertauskuvallinen
nainen, joka synnyttää valtakunnan, esitetään itkemässä kivussa
ja tuskassa ja hänet viedään vertauskuvalliseen erämaahan
eristyksiin 1260 päiväksi ts. kolmeksi ja puoleksi vuodeksi.
Ilmestyksen 11:ssä luvussa taasen sen seurauksena, että Jumalan
pyhä kaupunki annetaan kansakuntien tallattavaksi yhtäläisiksi 42
kuukaudeksi, Jumalan kaksi voideltua todistajaa alennetaan
saarnaamaan säkkipuvussa (surun ja murehtimisen vertauskuva).
Valituslaulujen
2:10 kuvailee samalla tavoin Siionin vanhemmat miehet säkkipukuun
verhoutuneena, kun he surevat Jehovan kaupungin autioitusta: "Siionin
tyttären vanhimmat istuvat maassa ja pysyvät vaiti. He ovat panneet
tomua päänsä päälle. He ovat vyöttäytyneet säkkikankaaseen.
Jerusalemin neitsyet ovat painaneet päänsä alas maahan asti."
Ilmestyksen näky kuvailee ne kaksi papin
kaltaista voideltua profeettaa vainoajiensa maahan lyöminä.
Sopivasti Valituslaulujen 2:20b kysyy:
"Pitäisikö pappi ja profeetta tappaa Jehovan pyhäkössä?"
Lisäksi
Ilmestys myös kuvailee maan ihmisten iloitsemassa Jumalan kahden
vertauskuvallisen voidellun palvelijan kuolemaa, kun taas
Valituslaulut 2:16 sanoo: 'Sinulle kaikki
vihollisesi ovat avanneet suunsa. He ovat viheltäneet ja
kiristelleet hampaitaan. He ovat sanoneet: ”Me nielaisemme hänet.
Tämä on todella se päivä, jota olemme toivoneet. Me olemme
löytäneet! Me olemme nähneet!”'
Jae 17 sanoo
loppuosassaan: "Ja hän antaa vihollisen
iloita sinusta. Hän on tehnyt vastustajiesi sarven korkeaksi."
Valituslaulut 1:21:
"Ihmiset ovat kuulleet, kuinka minä huokailen kuin nainen. Ei
ole minulla lohduttajaa. Kaikki vihollisenikin ovat kuulleet
onnettomuudestani. He ovat riemuinneet, koska sinä olet sen
aiheuttanut."
Valituslaulut 1:7b: "Kun
hänen väkensä joutui vastustajan käsiin eikä hänellä ollut
auttajaa, vastustajat näkivät hänet. He nauroivat hänen
luhistumiselleen."
Valituslaulut 3:46:ssä
lukee: "Kaikki vihollisemme ovat
avanneet suunsa meitä vastaan."
Aiemmin jo lainattu
Valituslaulujen 1:16 kuvailee myös, että vihollinen on pöyhkeillyt
naisen kaltaisen kaupunki-järjestön poikien hylätyksi tulemisen
vuoksi. Valituslaulujen 1:9b sanoo samantapaisesti sanoessaan: "Oi
Jehova, näe minun ahdistukseni, sillä vihollinen on pöyhkeillyt."
Takaisin profeetta
Danieliin siirtyessä 8. luku kertoo ennalta, että tuimakatseinen
kuningas, joka myös pöyhkeilee, tulee tallaamaan jalkoihinsa
Kristuksen pyhäkön pyhää paikkaa ja Jumalan poikia.
Valituslaulujen 1:10
lisäksi kuvailee kansakuntien monikossa, ei vain Nebukadnessarin
Babylonin. tallaamassa Jehovan pyhäkköä ja seurakuntaa:
"Vastustaja on ojentanut oman kätensä
kaikkia hänen haluttujaan kohti. Sillä hän on nähnyt kansakuntia,
jotka ovat tulleet hänen pyhäkköönsä, joita sinä kielsit
tulemasta sinulle kuuluvaan seurakuntaan."
Tarkkanäköisten lukijeisin
tulisi olla huolellisia ja panna merkille, että myös Kristus Jeesus
kertoi ennalta pakanakansakuntien ja niiden "iljetyksen"
aiheuttavan autioituksen ja tallaavan Jumalan pyhää paikkaa "kunnes
kansakuntien määräajat täyttyvät."
Selvästi Valituslaulujen
kirja on tarkoitetettu henkeytetyksi valitukseksi - ei tulevan
kristikunnan tuhon, eikä Kansainvälisten raamatuntutkijoiden
taannoisten suhteellisen merkityksettömien vuoden 1919 vainoamisten
- vaan pikemminkin maan päällä olevien Siionin voideltujen poikien
muodostaman järjestön kokonaan hylätyksi tulemisen Kristuksen
tulemuksessa tulevassa suuressa ahdistuksessa. Siitä syystä Jeremia
valittaa Siionin voideltuja poikia näin: "Entä
Siionin kallisarvoiset pojat, nuo puhdistetulla kullalla punnitut, oi
kuinka heitä onkaan pidetty suurina saviruukkuina, savenvalajan
kätten tekona."
(Valituslaulut 4:2) ja taas
Valituslaulujen 4:20:ssä: "Jopa
sieraintemme henki, Jehovan voideltu, on vangittu heidän suureen
kuoppaansa."
Kauhu
ja kuoppa ovat tulleet osaksemme
Lukijan hämmentämisen
uhallakin tuntuu tärkeältä esittää vieläkin muutamia, niistä
monista rinnakkaisuuksista ja kytköksistä, joita Valituslauluissa
on lukuisien apokalyptisten profetioiden kanssa.
Voit tehdä itse omat johtopäätöksesi
niiden merkityksestä.
Valituslaulujen
kirja liittyy myös Habakukin kirjaan. Esim. Valituslaulut 4:19
sanoo:
"Takaa-ajajamme ovat
osoittautuneet taivaiden kotkia nopeammiksi."
Samalla lailla Habakukin 1:8b kuvailee saaliinhimoisten Kaldealaisten
hyökkääjien saaliilleen syöksyväksi kotkaksi sanoessaan: "Ne
lentävät kuin syömään syöksyvä kotka."
Tämän
rinnakkaisuuden merkitys on se, että vaikka Habakukin profetialla
oli selvä ensimmäinen täyttymys silloin, kun Nebukadnessarin
joukot syöksyivät Juudan ylle, niin Habakukin näyn pääasiallinen
sevoltuminen liittyy tulevaisuuteen aivan kuten Jehova itse muistutti
Habakukia, kun hän sanoi: "Sillä näky
on vielä määräaikaa varten, ja se rientää kiihkeästi kohti
loppua, eikä se valehtele. Vaikka se viipyisikin, odota sitä, sillä
se toteutumalla toteutuu. Se ei myöhästy."
(Habakukista on oma
yksityiskohtainen esseensä)
Pelkkä
Jumalan kansan ahdingon päivän näkeminen näyssä sai Habakukin
kokemaan äärimmäistä fyysistä epämukavuutta ja ahdistusta.
Profeetta kirjoittaa Habakukin 3:16:ssa: "Minä
kuulin, ja vatsani alkoi vapista, huuleni värisivät äänestä,
mätä alkoi mennä luihini, ja minä vapisin asemassani, jotta
olisin odottanut hiljaa ahdingon päivää, sitä että hän tulee
kansan luo hyökätäkseen sen kimppuun."
Valituslaulujen
2:11 antaa äänen Habakukin kauhistavan näyn todellisuudelle, kun
me luemme: "Silmäni ovat riutuneet
pelkistä kyynelistä. Sisukseni ovat käymistilassa. Maahan on
maksani vuotanut kansani tyttären romahduksen takia."
Harkitse lisäksi kytköksiä Jesajaan.
Valituslaulujen 3:47 sanoo: "Kauhu ja
kuoppa ovat tulleet osaksemme, autius ja murtuminen."
Jesajan
24:17-18 käyttää samaa kieltä kuvailemaan Siionin ahdistusta
sanoen:"Kauhu ja kuoppa ja pyydys ovat
edessäsi, sinä maan asukas. Ja on tapahtuva, että jokainen kauhun
ääntä pakeneva putoaa kuoppaan ja jokainen kuopasta nouseva jää
kiinni pyydykseen."
Jesajan
profetia soveltuu varmasti kauan Raamatullisen aikojen jälkeen, mikä
on ilmeistä heti seuraavista jakeista, jotka eittämättä liittyvät
Jehovan tuomioon ja taivaallisissa paikoissa olevien demonisten
valtojen syvyyteen heittämiseen silloin, kun Jehovan valtakunta
hallitsee suvereenina. Jesaja 24:21-23: "Ja
on tapahtuva sinä päivänä, että Jehova kääntää huomionsa
korkeudessa olevaan korkeuden armeijaan ja maan päällä oleviin
maan kuninkaisiin. Ja heidät kootaan kuin vankijoukoksi kuoppaan ja
suljetaan tyrmään, ja monen monien päivien jälkeen heihin
kiinnitetään huomiota. Ja täysikuu on joutunut hämilleen ja
hehkuva aurinko häpeään, sillä armeijoiden Jehova on tullut
kuninkaaksi Siioninvuorella ja Jerusalemissa sekä kansansa vanhinten
edessä kirkkaudessa."
Valituslaulujen
ja Jesajan välillä on muita tärkeitä yhteyksiä. Esim.
Valituslaulut 2:21a sanoo: "Poika ja
vanha mies ovat maanneet katujen kamaralla."
Myös Valituslaulujen 1:13 sanoo:
"Korkeudesta hän on lähettänyt tulen luihini, ja hän alistaa
jokaisen. Hän on levittänyt verkon jaloilleni. Hän on kääntänyt
minut takaisin." Jesajan 51:20 käyttää
täsmälleen samaa kieltä kuvailemaan taivaallisen Siionin
hengellisten poikien hengellistä vankeutta tuomion aikana. Se
kuuluu: "Omat poikasi ovat pyörtyneet.
He ovat maanneet kaikkien katujen päässä kuin villilampaat
verkossa, kuin ne, jotka ovat täynnä Jehovan vihastusta, sinun
Jumalasi nuhtelua."
Jälleen
yksi samanlainen rinnakkuus Valituslaulujen ja Jesajan välillä.
Valituslaulujen 3:28-29 käskee vaientamaan Jumalan puhemiehen
tomuun. Siinä lukee: "Istukoon hän
yksin ja pysyköön vaiti, koska hän on asettanut jotakin hänen
päälleen. Painakoon hän suunsa aivan tomuun asti. Ehkä on
toivoa."
Jesajan
29:ssä luvussa Jehova panee hengellisen kansansa kokemaan valitusta
ja murhetta ja "Arielin" ääni nousee tomusta pelkkänä
kuiskauksena. Jesajan 29:2-4 sanoo: "Ja
minun on pantava Ariel ahtaalle, ja on oleva surua sekä valitusta,
ja siitä on tuleva minulle kuin Jumalan alttarin liesi. Ja minun
täytyy leiriytyä joka puolelle sinua vastaan, ja minun on
saarrettava sinut paaluaidalla ja kohotettava sinua vastaan
piirityslaitteet. Ja sinä olet tuleva alhaiseksi, niin että puhut
aivan maasta, ja kuin tomusta kuuluu hiljaa, mitä sanot. Ja äänesi
on tuleva kuin meedioksi, niin, maasta, ja tomusta sirkuttavat sinun
sanasi."
Hämmästyttävästi
Vartiotorni -lehti tunnisti Jesajan profetian tällä osalla olevan
tulevaisuudessa täyttymys voidellun jäännöksen yhteydessä.
Epämääräisessä vastauksessa lukijain kysymykseen Vartiotorni
vastasi maaliskuun 15. päivän numerossaan 1961 (Engl.) tähän
tapaan:
"Nämä
sanat osoittavat, että Jumalan maallinen järstö joutuisi Jumalan
valtakunnan vihollisten hyökkäyksen kohteeksi ja tulisi alennetuksi
hyvin alhaiselle tasolle. Jumalan kansa olisi kuin maahan murskattu
siinä määrin, että silloin kun Gog hyökkää sen kimppuun, niin
mitä tahansa he sanoisivat, mitä tahansa ääniä he päästäisivät,
ne tulisivat matalalta heidän alennustilastaan. Se olisi maan
tomusta tuleva ääni. Se olisi kuin henkien manaajan äänellä
puhuttaisiin maan tomusta."
(seuran virallista suomennosta ei ollut käytettävissä)
On
kuitenkin ilmeistä, että yllä oleva painokas kommentti Jesajan
profetiasta oli tilaipainen tulkinnallisen selvyyden hetki. Paljon
tuoreemmassa vuonna 2000 julkaistussa "Jesajan profetia: Valoa
ihmiskunnalle" -kommentaarissa, joka oletetusti on
yksityiskohtainen 'jae jakeelta' selitys Jesajasta, Vartiotorni jätti
pois kaikki maininnat nykyajan järjestön alentamisesta sellaisella
tavalla. Vartiotornin taikatempulla se on käännetty täysin ympäri
antamaan lukijalle sellainen vaikutelma, että Arielin kukistuminen
soveltui vain Jerusalemin tuhoon 607 eaa.
Jesajan
29 luku on kuitenkin enemmän kuin aiheellinen nykyajan Jehovan
todistajille. Se on itse asiassa elintärkeä osoittamaan merkitys
Jeesuksen viittaamille nk. "pakanain ajoille." Se myös
osoittaa, että uskollisen orjan jyhkeä ääni, joka on tätä nykyä
tuotettu ympäri maailman sadoilla kielillä Vartiotorni-seuran
median välityksellä, on määrä vaientaa. (katso lisää
yksityiskohtia esseestä "Gentile times")
Mutta
mikä aiheuttaa Vartiotornin silmiinpistävän ymmärryksen
puuttumisen näistä totuuksista? No samainen Jesajan 29. luku jatkuu
kuvaillen niiden hengellistä turtumista ja pateettista sokeutta,
joiden pitäisi tulkita Jehvovan sanaa. Jumalan nykyajan profeetoista
puhuen se sanoo: "Sillä Jehova on
vuodattanut teidän päällenne sikeän unen hengen, ja hän sulkee
teidän silmänne: profeetat, ja hän on peittänyt teidän
päännekin: näkyjennäkijät. Ja näky kaikesta tulee teille kuin
sanoiksi sinetöidyssä kirjassa, joka annetaan jollekulle
lukutaitoiselle, samalla kun sanotaan: ”Luehan tämä ääneen”,
ja hänen täytyy sanoa: ”En voi, sillä se on sinetöity”; ja
kirja on annettava jollekulle lukutaidottomalle, samalla kun
sanotaan: ”Luehan tämä ääneen”, ja hänen täytyy sanoa: ”En
osaa lainkaan lukea.”"
On totta,
että Jehovan todistajat ovat profeetan sanojen mukaan tosiaan
lukeneet ääneen Jesajan kirjan sanat viikoittain seurakunnan
kirjantutkisteluissa ympäri maailman. Silti ei 'Raamatullisesti
lukutaitoinen näkijä' tai 'laitos-profeeta' ole onnistunut
selittämään ymmärrettävästi Jehovan salaamassa profetiassa
kuvailtua 'hänen "outoa" ja "epätavallista"
työtään.' Todella profetian mukaisesti on aivan kuin kirja olisi
salattu ja niiden, joiden pitäisi sitä tulkita, olisivat
lukutaidottomia.
Mutta
jotkut voivat kysyä: Jos Jehovan todistajat tosiaan ovat Jumalan
kansaa ja kuitenkin tullaan sokaisemaan ja väijyttämään Jehovan
täysin odottamattomilla tuomioilla, niin eikö
Vartiotorni-instituution äärimmäinen sokeus tässä suhteessa
sulje pois heitä olemasta Jumalan kansa? Valituslaulut vahvistavat
jälleen profeettojen sanat.
"Näkee
sinulle arvottomia ja epätyydyttäviä asioita"
Puhuen
Siionin romahtamisesta Jeremia surkutteli asiaintilaa, jonka mukaan
Jerusalemin omat profeetat puhuivat hyödyttömiä ja epätyydyttäviä
lausahduksia. Valituslaulujen 2:14:ssä lukee: "Omat
profeettasi ovat nähneet sinulle arvottomia ja epätyydyttäviä
asioita eivätkä ole paljastaneet erhettäsi torjuakseen vankeutesi,
vaan he näkivät jatkuvasti sinulle arvottomia ja eksyttäviä
julistuksia."
Aiemmin
Jehova oli sanoutunut irti kaikista yhteyksistä Jerusalemin itseään
palveleviin profettoihin sanoen hänen tosiprofeetalle, Jeremialle:
"Valhetta profeetat profetoivat minun
nimessäni. Minä en ole lähettänyt heitä enkä ole käskenyt
heitä enkä puhunut heille. Valhenäkyä ja ennustelua ja arvotonta
asiaa ja sydämensä vilpillisyyttä he puhuvat profeetallisesti
teille." (Jeremia 14:14)
On
ironista, että Jeremia puhui totuuden Jerusalemin tuhosta. Samoin
tekivät Jesaja, Miika, Habakuk, Hesekiel ja Sefanja. He olivat
tosiprofeettoja. Kuitenkin juutalaiset, erityisesti heidän
johtajansa, kieltäytyivät kuuntelemasta Jumalan sanansaattajia.
Juutalaiset kuuntelivat mieluummin profeettoja jotka julistivat
valheellisesti Jehovan rauhaa ja hyvää tahtoa kaupunkia kohtaan.
Jeremian
valitus ilmentää tämän päivän Vartiotornia! Eikö Vartiotorni
puhu profeetallisesti Jehovan nimessä? Aivan varmasti puhuu. On
ironista, että jopa Jehovan todistajien uskonnolliset viholliset
kutsuvat Vartiotornia vääräksi profeetaksi. Jehovan tosiprofeetat
ovat samaa mieltä, vaikkakin eri syistä.
Kukaan
Jehovan todistaja ei tietenkään nykyään väitä olevansa
profeetta sillä tavoin, että ottaisi vastaan suoria ilmestyksiä
Jumalalta. Vartiotorni kuitenkin puhuu arvovaltaisesti Jehovan
todistajille tulkiten ja tuoden esille Raamatun profeetallista
sanomaa. Se viittaa itseensä Jeremia -luokan ja Hesekiel -luokan,
Johannes -luokan jne. äänenä. Mutta Vartiotorni on vääristänyt
muinaisten Raamatullisten profeettojen sanomat, johtaen
harhaanjohtavaan ja arvottomaan näkyyn tulevista tapahtumista.
Kuten
kaikki Jehovan todistajat tietävät, niin useimmat Vartiotornin
profetian tulkinnat keskittyvät melkein täysin vuoteen 1914 -
aikaan, joka väistyy enemmen ja enmmän merkityksettömyyteen
jokaisena vierivänä vuotena. Toinen suuri osa Raamatun profetiaa on
tulkittu soveltumaan kristikuntaan tai Suureen Babyloniin Jumalan
Israelin sijasta. Sen seurauksena Jehovan todistajilla ei ole mitään
aitoa Raamatullista perustaa ennakoida minkäänlaista jumalallista
tuomiota, joka voi olla tulossa. Keskiverto todistajasta on
yksinkertaisesti mahdotonta, että järjestö voisi olla siinä
määrin väärässä, että Jehova voisi jotenkin olla tyytymätön
siihen.
Lukemattomien
puheiden, artikkeleiden ja graafisten lehtikuvituksien kautta
Vartiotorni esittää näkyä hymyilevien Jehovan todistajien
voittoisasta järjestöstä marssimassa uuteen maailmaan. Mutta
Vartiotornin Raamattuun perustuva näky tulevasta on arvoton ja
harhaanjohtava koska se tekee täysin tyhjäksi Jumalan Sanan
tuomiosta, jonka täytyy väistämättä tulla ensin.
Ihan
samoin kuin Juutalaiset kuninkaat ja heidän alamaiset olettivat,
että Jehova ei milloinkaan sallisi Jerusalemia tuhottavan, niin
Jehovan todistajat on samoin johdettu harhaan pitämämään selviönä
sitä, että Vartiotorni-instituutio tulee aina marssimaan kohti
suurempaa ja suurempaa kunniaa "Jehovan näkyvänä järjestönä."
Muinaisen Jerusalemin väärien profeettojen sanoman tavoin
Vartiotorni on rauhoitellut Jehovan tuomioiden päälle kuin sanoen:
"On rauha, on rauha."
On
aivan kuin väärät profeetat olisivat petkuttaneet juuri sitä
järjestöä, jota he suuresti kunnioittavat. Valituslaulut 1:19
sanoo: "Olen kutsunut minua kiihkeästi
rakastavia. Juuri he ovat petkuttaneet minua."
On
jopa ehdotettu, että suuri osa Vartiotorni-seuralle kuuluvaa
fyysistä infrastruktuuria ja omaisuutta säilyy koskemattomana
Harmagedonin sodan läpi. Jehovan todistajat on vietelty otaksumaan,
että lukuisat Betel -haaratoimistot ympäri maailmaa ja erityisesti
Vartiotornin laajat Pattersonin, Wallkillin ja Brooklynin
-päätoimistotilat ovat tulevan uuden maailman viehättävä
turvasatama -ydin. Jehovan todistajien kunnioittava asenne näitä
laitoksia ja Vartiotorni-instituuiota kohtaan on hyvin samanlainen
verrattuna tapaan, jolla Juutalaiset suhtautuivat Salomon temppeliin.
Tämän asenteen olemassaolo on kiistämätön. Siksi Jehovan
todistajat tekevät hyvin ottaessaan huomioon Jehovan Jeremian kautta
antaman neuvon: "Älkää panko
luottamustanne valheellisiin sanoihin, kun sanotaan: ’Tämä on
Jehovan temppeli, Jehovan temppeli, Jehovan temppeli!’"
(Jeremia 7:4)
On rauhoittavaa, että
Jehova tunnusti myös Salomon temppelin omakseen. Se ei kuitenkaan
estänyt häntä hylkäämästä sitä. Silti Jehovan todistajat
olettavat, että ei tule kysymykseenkään, että Jehova saattaisi
sallia vastaavan onnettomuuden kohdata Vartiotorni-seuraa. Voisiko
olla niin, että Jehovan todistajat ovat perinpohjaisessa
uskoaravistelevassa shokissa silloin, kun se, mitä pidetään
Jehovalle pyhänä, nöyryytetään? Jeremian profeetallinen valitus
nyttää kuvailevan täydellisesti nykyään järjestössä
vallitsevien otaksumien tuhoisan lopun, kun se sanoo: "Maan
kuninkaat ja tuottoisan maan kaikki asukkaat eivät olleet uskoneet,
että vastustaja ja vihollinen tulisi Jerusalemin portteihin."
(Valituslaulut 4:12)
Valituslaulujen
2:15 kuvaa enteellisesti kaupungin, jota oli pidetty "kauneuden
täydellisyytenä," kukistumisen aiheuttamaa musertavaa
hämminkiä sanoessaan: "Sinulle ovat
kaikki tiellä kulkijat lyöneet käsiään yhteen. He ovat
viheltäneet ja ravistaneet päätään Jerusalemin tyttärelle:
”Onko tämä se kaupunki, josta oli tapana sanoa: ’Se on
kauneuden täydellisyys, koko maan riemun aihe’?”"
Eivätkö
Jehovan todistajat myöskin oleta, että maailmanlaajuinen
Vartiotorni-järjestö on tuhoutumaton "kaupunki" ja niin
monin eri sanoin "kauneuden täydellisyys"?
Sen
sijaan, että olettaisi, että Jehovan nykyajan hengellinen temppeli
ja alttari autioitettiin ensimmäisen maailmansodan vainoijen aikaan,
tai että jotenkin Jehovan temppeli vertauskuvaa kristikuntaa,
lukijaa pyydetään käyttämää mielikuvitustaan muodostaakseen
itselleen kuvan "Jehovan niinkutsutusta näkyvästä
järjestöstä” tuhottuna lähitulevaisuudessa jopa siihen mittaan
asti, jolla Jeremia surkuttelee Jumalan temppelin tuhoa
Valituslaulujen 2:7:ssä, jossa hän kirjoitti: "Jehova
on hylännyt alttarinsa. Hän on ylenkatsonut pyhäkkönsä.
Vihollisen käsiin hän on luovuttanut hänen asuintorniensa muurit."
Nykyinen
tilanne on täysin sama kuin Jeremian päivinä. Mikä tahansa selvä
varoituksen sana, joka edes vihjaa jotain muuta, kuin mitä
Vartiotorni -järjestelmä on visioinut tulevaisuudeksemme,
sivuutetaan jäjettömästi riippumatta siitä, kuinka arvovaltainen
se Raamatullisesti voisi olla. Vartiotornin johto yksinkertaisesti
kieltäytyy myöntämästä kenelläkään Jehovan todistajien
keskuudessa olevalla, jollei hän ole osa Betelin jäsenistön
sisäpiiriä, olevan mitään hengellistä ymmärrystä. Heidän
Raamatun profeettojen äänen, joka on todellisuudessa Jehovan ääni,
sivuuttamisen seurauksena lopputuloksen täytyy väistämättä olla
sama kuin Jeremian valituksen: "Siionin
portit ovat vajonneet aina maahan saakka. Hän on tuhonnut ja
murskannut hänen salpansa kappaleiksi. Hänen kuninkaansa ja
ruhtinaansa ovat kansakuntien keskuudessa. Lakia ei ole. Hänen omat
profeettansakaan eivät ole saaneet näkyä Jehovalta."
Jos
Jehovan todistjat on Jehovan järjestö, kuten he ylevästi uskovat
muinaisen mallin mukaisesti, niin silloin Jehovan todistajat eivät
voi odottaa Vartiotornin julistavan tulevaa omaa poismenoaan.
Tosiaankin odottamaton Vartiotornin romahtaminen tulee epäilyksettä
näyttämään siltä kuin kaikki olisi menetetty. Valituslaulujen
3:18:ssa antaa äänen sille murskaavalle pettymykselle, jota Jehovan
todistajat saattavat kokea lähitulevaisuudessa: 'Ja
minä hoen: ”Ylhäisyyteni on mennyt ja se, mitä odotin
Jehovalta.”'
TEIDÄN
ON TULTAVA TIETÄMÄÄN, ETTÄ MINÄ OLEN JEHOVA
Jotkut
saattavat kuitenkin ihmetellä, että miksi Jerusalemin tuholla
pitäisi olla mitään todellista merkitystä meille nykyään. Syy
on se, että koska aivan kuten Juutalaiset ja Jerusalemin kaupungin
temppeli edustivat muinasessa maailmassa Jehovaa, niin on
kiistatonta, että Jehovan todistajien maailmanlaajuinen järjestö
ja Vartiotorni -seura edustavat Jehovaa nykyajan maailmassa.
Yhtenä
seikkana todettakoon, että Jehovan nimi ei ole mikään tavallinen
nimi. Riippumatta siitä miten se äidinkielelläsi lausutaan, niin
se on Jumalan laillinen nimi. Vaikkakin kristikunta on saattanut
desinfioida Jumalan pyhän nimen useimmista Raamatuistaan ja
mainostanut Babylonialaista Jeesus-on-Jumala Kolminaisuutta,
sysäämällä siten Jumalan ainutlaatuisen nimen syvemmälle
hämäryyteen, niin Jehovan todistajat ovat palauttaneet Jumalan
arvokkaan nimen Raamattuun ja tulleet erottamattomasti liitetyiksi
pyhään nimeen käynnissäolevan maailmanlaajuisen
saarnaamiskampanjan välityksellä.
Eikä
pelkästään se, vaan aivan kuten Juutalaiset olivat liittosuhteessa
Jehovaan Mooseksen kautta, niin voidellut Jehovan todistajat ovat
erityisessa littoutetussa yhteydessä Jehovan kanssa välittäjänsä,
Kristuksen, kautta. Se tarkoittaa sitä, että Jehovan todistajilla
on Jehovan edessä ei-neuvoteltavissa oleva velvollisuus vaalia
Jumalan nimen kunniaa. Mutta älköön ketkään Jehovan todistajista
kuvitelko, että jos he milloinkaan epäkunnioittaisivat Jehovan
nimeä, että he voisivat sitten myöskään selviytyä yhtään sen
paremmin kuin muinainen Jehovan todistajien kansakunta, joka saattoi
itsensä Jumalan tuomion alaiseksi. Koska Jehova on oikeudenmukainen,
niin hän ei voi muuta kuin rangaista niitä, jotka kapinoivat häntä
vastaan.
Jumalalle
vihkiytyneenä oleminen ei välttämättä estä Jehovan todistajia
tulevaisuudessa tulemasta tietämään, että Jehova on Jumala. Mitä
tämä tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että vaikka kristityt
saattavat tuntea Jehovan älyllisellä, opillisella tavalla, niin
nykyisten Jehovan todistajien täytyy vielät tuntea hänet siten,
miten Juutalaiset tulivat tuntemaan hänet - Jumalana, joka nuhtelee
ja kurittaa väärintekeviä poikiaan ja joka päättäväisesti
puolustaa oman nimensä kunniaa. Lisäksi Jehovan todistajat eivät
ole vielä tulleet tuntemaan Jehovaa armollisena ja voimakkaana
väärin toimineen ja katuvan seurakunnan Pelastajana.
Vartiotorni
on tähdentänyt, että Hesekielin ennustuksessa sanotaan yli 60
kertaa 'Ja he tulevat tietämään, että minä olen Jehova.' Joskus
profeetta käytti ilmaisua "kansat tulevat tietämään, että
minä olen Jehova." Muina kertoinan kuitenkin Hesekiel sanoi,
että Israelin huone tulee tietämään, että "minä olen
Jehova." Ota esimerkiksi Hesekielin 36:20-23. Se selittää,
että kansat tulevat tuntemaan Jehovan tavasta, jolla hän oikaisee
asiat oman kansansa keskuudessa. Nuo jakeet kuuluvat: "Niin
he tulivat niihin kansakuntiin, joihin he tulivat, ja ihmiset
ryhtyivät häpäisemään pyhää nimeäni sanomalla heistä: ’Nämä
ovat Jehovan kansa, ja hänen maastaan he ovat lähteneet.’ Ja minä
tulen säälimään pyhää nimeäni, jonka Israelin huone on
häpäissyt niiden kansakuntien keskuudessa, joihin he ovat tulleet.”
”Sano
sen tähden Israelin huoneelle: ’Näin on Suvereeni Herra Jehova
sanonut: ”En minä teidän tähtenne, oi Israelin huone, tee sitä
minkä teen, vaan pyhän nimeni tähden, jonka olette häpäisseet
niiden kansakuntien keskuudessa, joihin olette tulleet.”’ ’Ja
minä pyhitän suuren nimeni, jota häpäistiin kansakuntien
keskuudessa, jonka te häpäisitte niiden keskellä; ja kansakuntien
on tultava tietämään, että minä olen Jehova’, lausuu Suvereeni
Herra Jehova, ’kun minut pyhitetään teidän keskuudessanne heidän
silmiensä edessä."
Kuten
alussa mainittiin, niin Juudean Valtakunnan kukistuminen ja
Jerusalemin sekä Jehovan temppelin tuho Babylonialaisten toimesta,
ei ollut vain suunnaton nöyrytys Juutalaisille itselleen, vaan mikä
pahinta kaikista, niin se toi soimausta Jehovan nimelle siitä
syystä, että sivulliset saivat sellaisen vaikutelman, että Jehova
oli voimaton suojelemaan omaa omaisuuttaan. Tästä syystä Jumala
aiheutti Babylonin äkillisen kaatumisen ja kansansa vapautuksen
vahvistaakseen uudelleen herruutensa suhteessa kansojen kuviteltuihin
jumaliin.
Raamatun
kertomus Babylonin kukistumisesta ja Jehovan palvonnan
ennallistamisesta Siionin vuorelle seisoo pysyvänä todisteena
Jumalan ylimmyydestä. Kuitenkin globaalin ylivallan kilpa Jumalan ja
jumalien välillä - kyllä - kiista kaikkeuden suvereeniudesta -
kuten Vartiotorni sen sanoo, ei millään muotoa tullut lopullisesti
ratkaistuksi silloin. Sitä ei myöskään millään muotoa ratkaistu
vuonna 1918, tai milloin vaan. Jäljellä on Raamatulliseen malliin
yhteensopiva äärimmäinen vastakkainasettelu Siionilla ja
Babylonilla esikuvattujen nykyaikaisten osapuolten ja kummankin
Jumalien välillä.
Lukija
voi tarkistaa mielessään laskien ne lukusat Tuomareihin ja Israelin
Aikakirjoihin taltioidut kerrat joissa esim. kerrotaan kuinka Jehova
salli Israelin monien vihollisten ahdistaa heitä ja sitten Jehova
sai aikaan suuren vapautuksen. Näyttäisi siten olevan Jehovan
tarkoituksen oleellisena osana sallia kansansa kukistua vihollistensa
edessä kurinpidollisessa mitassa ja samalla myös edellyttäen
Jumalan tekevän pelastusteon jonka keinoin Hän saattaisi itsensä
kunniaan.
Syvään
uurretun Raamatullisen mallin näkökulmasta, jossa Jehova kaunistaa
uudellen ja uudelleen oman nimensä lunastamalla väärin toimineen
kansansa ja pelastamalla heidät heidän vihollistensa otteesta,
voimme päätellä olevan itsestäänselvää, että asioiden
huipennukseen liittyy se, että Jehovan todistajat aiheuttavat häpeää
itselleen ja Jumalan nimelle kukistumalla vihollistensa edessä.
"LÄHTEKÄÄ
SIITÄ ULOS, MINUN KANSANI"
Mutta
raskas tulkinnallinen onglema, joka rasittaa Jehovan todistajia
nykyään, on se, että Vartiotorni on soveltanut Babylonista
lähtemistä koskevat profetiat nykyaikaan mitätöiden siten Jumalan
mahtavan tuomion - ei ainoastaan koskien mahdollisuutta järjestön
mahdollista tulevaa vankeustilaa - vaan myös vähättelemällä
Jehovan ylivoimaisesti parasta ihmeellistä vapautusta. Toisin sanoen
Jehovan kansan Babylonista vapautuminen on yksi profetioiden
ikimuistoisin tapahtuma. Mutta seuran Raamatun tulkinnat ovat tehneet
Siionin pelastumisesta Babylonista Suuren tunnelmanlatistajan ja
tulevaisuuden tapahtumiin suhteen merkityksettömän.
Babylonista
lähteminen ei tarkoita sitä, että henkilö muuttaa uskonnollisia
sidoksiaan. Se tarkoittaa Jumalan, muuten täysin avuttomalle
kansalleen tarjoaman, murskaavasta tyrannista saatavan pelastumisen
hyväksymistä. Pitäisi olla ilmeistä, että sellainen pelastus ei
ole vielä avautunut, koska Jehova ei ole vielä pyhittänyt nimeään
kansojen edessä. Asian ytimessä: Jos Suuri Babylon kukistui
taannoin 1919, niin miksei Jehovan nimeä ei ole korotettu korkealle
kansakuntien muiden jumalien yläpuolelle? Onko Jehovan nimi tullut
kunniakkaaksi maailmanlaajuisesti pelkästään siksi, että Raamatun
tutkijat paljastivat kristikunnan taannoin 1920 -luvulla? Ei
todellisuudessa.
Jälleen:
Jos Babylon on jo kukistunut, niin miksi kristikunnan kolminainen
jumala yhä röyhkeästi herrastelee kuin olisi Raamatun tosi Jumala?
Tai miksi Muslimijumala Allah yhä ahdistaa ja tappaa Jehovan
todistajia ja ketä tahansa muita, jotka kantavat Raamattua maissa,
joita hänen palvojansa hallitsevat? Onko Jehova, Jehovan todistajien
Jumala, joka kerran jakoi punaisen meren kahtia ja kukisti Babylonian
mahtavan valtakunnan yhdessä kohtalokkaassa yössä, pelkästään
kadonnut kansakuntien nykyisten jumaluuksien kirjoon?
Jos Suuri
Babylon on jo kukistunut ja Jumalan kansa on kokenut uudelleen
profetiassa esikuvatun mahtavan vapautuksen tyrannian kourista, niin
sitten Jehova ei ole yhtään voimakkaampi kuin mikään muukaan
jumala. Jos profetiassa esitetty syvällinen malli täyttyi vuonna
1919, kuten Jehovan todistajat on houkuteltu uskomaan, niin sitten
Jumalan tarkoitus on epäonnistunut siinä, että Jehovan nimi ei ole
tullut mitenkään pyhitetyksi oletetulla vapautumisella Suuresta
Babylonista.
Se,
missä Jehovan todistajat ovat palvelustaan suorittamalla
onnistuneet, on Jumalan nimen tekeminen kansoille tiettäväksi niin,
että Jehova ei ole tuntematon muukalaisjumaluus. Se on jotakin se.
Kuitenkin kaiken aiemman näkökulmasta se tarkoittaa, että Jumalan
nimi on tuleva vielä häväistyksi Jehovan nimeä kantavien
rikkomuksien ja sitä seuraavan kukistumisen tuloksena. Harkitse
Valituslaulujen 2:2:ta lukuisen muiden profetioiden valossa. Siinä
sanotaan: "Jehova on nielaissut, hän ei
ole osoittanut sääliä millekään Jaakobin olinpaikoille.
Vimmassaan hän on repinyt maahan Juudan tyttären linnoitetut
paikat. Hän on saattanut maan tasalle, hän on häpäissyt
valtakunnan ja sen ruhtinaat."
Harkitse
nyt sitten Jesajan 43:25-28:aa: "Minä –
juuri minä pyyhin pois rikkomuksesi itseni tähden enkä sinun
syntejäsi muistele. Muistuta minua; käykäämme keskenämme
oikeutta; esitä oma selontekosi ollaksesi oikeassa. Oma isäsi,
ensimmäinen, on tehnyt syntiä, ja omat puolestapuhujasi ovat
rikkoneet minua vastaan. Niin minä häpäisen pyhän paikan
ruhtinaat ja tahdon luovuttaa Jaakobin tuhoon vihittäväksi ja
Israelin alttiiksi herjasanoille."
Tietenkin
Vartiotornin viimeisin Jesajan kommentaari on täysin hiljaa mistään
tämän Jesajan jakson nykyajan täyttymyksestä. Mutta onko Jesajan
profetialla suurempi sovellutus kuin vain Raamatun historian
Juutalaisissa. Jos on, niin keihin profetia soveltuu? Keitä ovat
"pyhän paikan ruhtinaat"?
Jesajan
43:5-7 vastaa sanoen: "Älä pelkää,
sillä minä olen sinun kanssasi. Auringonnoususta minä tuon
siemenesi, ja auringonlaskusta minä kerään sinut. Minä sanon
pohjoiselle: ’Anna tänne!’ ja etelälle: ’Älä pidättele.
Tuo poikani kaukaa ja tyttäreni maan äärestä, jokainen, jota
kutsutaan minun nimelläni ja jonka olen omaksi kunniakseni luonut,
jonka olen muodostanut, niin, jonka olen tehnyt."
Keitä
ovat takaisinkootut pojat ja tyttäret joita kutsutaan itse Jehovan
nimellä? No seura tapasi painaa Vartiotornin etusivun osaan
sellainen lainaus juuri tästä Jesajan 43. luvusta, joka nimeää
Jumalan kansaan kuuluvat Jehovan todistajiksi. Ei siksi mitenkään
voida kiistää sitä, että ne, jotka ovat Jumalan nimellä
kutsuttuja - jotka palvelevat kansojen edessä hänen hänen
todistajinaan - voivat olla vain Jehovan todistajat. Jehova pitää
vielä erityisemmin voideltuja poikinaan ja tyttärinään. Lisäksi
"pyhän paikan ruhtinaat," jotka Jehova häpäisee, voivat
olla ainoastaan valtakunnan pojat eli pyhät. Samaten samat, jotka
Jehova pyyhkäisee maahan ja häpäisee ovat myös niitä, joita hän
kutsuu todistajikseen: juuri niitä, joille Jehova antaa armollisesti
anteeksi ja jotka hän lunastaa.
Jossain
vaiheessa - epäilemättä kurittamisen aikaan, Jehovan todistjat
tulevat tajuamaan, että Jesajan 43. luku on aikakapseloitu sanoma,
joka vielä tullaan välittämään niille, jotka kestävät Jumalan
ankaraa tuhoamista ja vankeutta vastakuvallisessa Babylonissa ja
jotka jälkeenpäin nauttivat Raamatun lupaamasta taivaallisesta
lohdutuksesta ja pelastuksesta. Niin tehdessään lunastetut tulevat
Jehovan todistajiksi täysimmässä merkityksessä.
Sijoittaaksemme
itsemme paremmin suhteessa Jumalan ajoittamiin tapahtumiin: Milloin
Jesajan ennalta kertoma kokoaminen tapahtuu? Eli milloin Jumalan
pojat ja tyttäret, joita kutsutaan Jehovan pyhällä nimellä,
tuodaan hänelle "maan äärestä." Jeesuksen mukaan
Jehovan valittujen kokoaminen tapahtuu ahdistuksen aikana -
epäilemättä iljetyksen autioitettua pyhän paikan. Tuolloin
Kristus "lähettää enkelinsä suuren trumpetin äänen
kuuluessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä
ilmansuunnalta, taivaiden toisesta äärestä niiden toiseen ääreen."
Koska
Jehovan alkuperäinen hajallaan olevien Israelilaisten takaisin
kokoaminen tapahtui heidän Babylonian pakkosiirtolaisuutensa
jälkeen, niin valittujen lopullinen kokoaminen ahdistuksen aikana
tarkoittaa sitä, että he joutuvat vielä tulevaisuudessa Suureen
Babylonin vankeuteen. Voisiko mikään olla Jehovan todistajille
onnettomampaa tai nöyryyttävämpää kuin se, että järjestö
sortuu läjään samalla kun kristikunta katselee iloiten viereltä?
Ei oikein taida olla. Mutta se on se hinta, jonka Jehovan todistajien
ja meidän Vartiotornimme täytyy maksaa Jehovan nimen
häpäisemisestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti