Puhuin
äskettäin vanhan
ystäväni kanssa,
joka ehdotti,
että minun
pitäisi kirjoittaa
jotain “uskonnon
politiikasta.”
Hän ei
selittänyt asiaa tarkemmin,
mutta tuntien
hänen tilanteensa,
minä tiesin
mitä hän
sillä lauseella
tarkoitti. Niinpä
tämän viikon
kommentaari käsittelee
tuota aihetta.
Ei
ole kysymys
uskonnosta politiikassa,
vaan Jehovan
todistajien keskuudessa
politiikka uskonnossa
liittyy sellaiseen,
mikä voidaan
määritellä
poliittiseksi
taktikoinniksi
seurakuntien vanhinten
taholta heidän
saadakseen tai
säilyttääkseen asemansa
toisten yläpuolella.
Samalla kun
epäilemättä useimmat
vanhimmat ovat
vilpittömästi huolissaan
vastuullaan olevien
seurakuntien parhaiden
etujen hyväksi
palvelemisesta, niin
jotkut miehet
- kun langennut
ihmisluonto on
mitä on
- näyttävät olevan
enemmän kiinnostuneita
omasta henkilökohtaisesta
etenemisestään ja
mielihyvästään
Epäilemättä
syy siihen, miksi
Raamattu nimenomaisesti
neuvoo vanhimpia
etteivät nämä
herroina hallitsisi
toisia hoitaessaan
tehtäviään, on
se, että
joillakin miehillä
on voimakas
taipumus toimia
juuri siten.
Näyttää siltä,
että ne,
jotka ovat
kovin taipuvaisia
sellaiseen, alkavat
kuvitella, että
seurakunta kuuluu
heille ja
niinpä he
näkevät toiset
vanhimmat ja
muut pätevät
miehet varteenotettavina
kilpailijoina. Se
on varmasti
eläimellistä ajattelua,
mutta valitettavasti
se on
aivan liian
yleistä seurakunnissamme.
Jopa apostolit
pyrkivät jatkuvasti
toistensa kanssa
päättelemään kuka
heistä oli
suurin, ennen
kuin heidät
voideltiin, joten
ei ole
yllättävää, että
meitä vitsaa
samanlaiset puutteet.
Tunsin
veljen, joka
oli yksi
hienoimmista vanhimmista,
joita olen
koskaan tuntenut.
Hän oli
ystävällinen,
isoisämäinen, olkapää
johon nojautua
monille joilla
oli etu
olla hänen
seurakunnassaan. Lähes
jokainen rakasti
häntä - mutta
eivät kuitenkaan
kaikki.
Seurakunnan
esivalvojana häntä
lähestyi kerran
nuori henkilö,
joka tunnusti
langenneensa syntiin
ja tehneensä
haureutta. Tietenkin
seurakunnallinen
toimintaohje sellaisten
asioiden käsittelemiseksi
on se,
että muodostetaan
oikeuskomitea asiaa
tarkastelemaan. Kuitenkin
tässä tapauksessa
esivalvoja tunsi,
että henkilö
oli katuvainen
ja hän
siksi käski
pohjimmiltaan häntä
‘mene,
äläkä enää
tee syntiä.’
Mutta, koska
asia oli
käsitelty yksityisesti,
eikä Vartiotornin
määrittelemän
toimintatavan mukaisesti,
yksi kunnianhimoinen
nuori vanhin
tarttui esivalvojan
harha-askeleeseen
tekosyynä oman
pyrkimyksensä
käynnistämiselle:
poistaa kilpailijansa
vanhimmistosta ja
hänen itsensä
kruunaaminen seurakunnan
hallitsevaksi kuninkaaksi.
Hän
kutsui koolle
vanhimmiston salaisen
kokouksen ilman
esivalvojaa, nostaakseen
jutun häntä
vastaan. Valitettavasti
kunnianhimoinen vanhin
onnistui juonessaan
ja ystävällinen
esivalvoja poistettiin
seremonioitta tehtävistä
40 vuoden
epäitsekkään ystävien
palvelemisen jälkeen.
Vaikutus seurakuntaan
oli musertava.
Vaikkakin
tämä on
yksi äärimmäisistä
seurakunnassa
politikoinnin tapauksista,
niin valitettavasti
se ei
ole poikkeuksellinen
esimerkki. Olen
tuntenut useita
miehiä, jotka
monin tavoin
olivat pätevämpiä
palvelemaan seurakuntia,
kuin ne,
jotka tarkastelivat
heidän
pätevyysvaatimuksiaan.
Mutta, koska
heidän mitä
ilmeisimmin katsottiin
olevan uhkana
tiettyjen ensimmäistä
sijaa himoitsevien
asemalle ja
vaikutusvallalle, heidät
joko savustettiin
ulos tehtävistään
tai ei
suositeltu tehtäviin.
Lukuisista
vastaanottamistani
sähköposteista
päätellen, on
olemassa muitakin,
jotka ovat
kärsineet sellaisista
pikkumaisista
poliittisista peleistä.
Meitä muistutetaan
Diotrfefeestä, josta
Johannes sanoi:
“(hän)
haluaa olla
ensi sijalla
sen
keskuudessa.”
Aivan
e-watchmanin
alusta lähtien
olen yrittänyt
ottaa ‘korkean
tien’
enkä taipua
pikkumaiseen vikojen
etsimiseen ja
pelkkien henkilökohtaisten
murheiden toitottamiseen.
Mutta sellaisia
asioita täytyy
käsitellä vaikkapa
sitten vain
lohdutuksen ja
rohkaisun antamiseksi
niille, jotka
ovat tyrmistyneitä
sellaisesta
epäkristillisestä
käytöksestä joidenkin
vanhinten taholta.
Epäilemättä monet
Jehovan todistajat
ovat kompastuneet
ja lannistuneet
sellaisista asioista.
Niinpä näyttää
sopivalta ainakin
pohtia sitä,
miksi Jehova
sietää sellaista
pahuutta kansansa
keskuudessa - jos
tosiaankin olemme
hänen kansansa.
Itse
asiassa apostoli
Pietari selittää
miksi Jumala
tilapäisesti sallii
epäsopua kansansa
seurakunnassa. 1.
Pietari 4:12
sanoo: “Rakkaat,
älkää
oudoksuko
keskuudessanne
olevaa
paloa, joka
tapahtuu
teille
koettelemukseksi,
ikään kuin
teille
sattuisi
jotakin
outoa.”
Meille
on hämmentävää
ja outoa
se, kun
niistä, joiden
pitäisi olla
meidän veljiämme
ja kanssapalvelijoitamme,
tulee painostajiamme
ja vainoajiamme.
Ja se,
mikä tekee
siitä erityisen
vaikeasti käsiteltävän
asian, on
se, että
tavallisesti uhrit
joutuvat kärsimään
hiljaa. Näin
on siksi,
että olemme
tottuneet ajattelemaan
vainon tulevan
ulkopuolelta
“maailmallisista”
lähteistä. Esimerkiksi
luemme usein
Vartiotornista veljien
ja sisarten
henkilökohtaisia
kokemuksia, joissa
he ovat
joutuneet kestämään
perheen ankaraa
vastustusta tai
ovat kestäneet
natsien keskitysleirien
julmuuksia. Mutta
harvoin jos
koskaan me
luemme niistä
kokemuksista, joissa
ystävät ovat
kärsineet pikkumaisia
tyranni-vanhimpia.
Joissakin tapauksissa
tällaiset kokemukset
ovat olleet
aivan yhtä
koettelevia, kuin
nuo aiemmin
mainitut.
Joissain
suhteissa Jehovan
todistajat ovat
kuin iso
toimintahäiriöinen
perhe. Kaikki
tietävät, että
jotain on
pielessä, mutta
emme puhu
siitä. Mehän
oletetusti elämme
ongelmattomassa
hengellisessä
paratiisissa, joka
on vapaa
kaikista niistä
ongelmista, joista
maailma kärsii.
Niinpä, kun
vaino tulee
omien uskontovereiden
keskuudesta kuin
palava tulinen
koettelemus, niin
se on
meistä hämmentävää
ja outoa
aivan kuten
apostoli mainitsi.
Mutta
syy, jonka
vuoksi Jumala
sallii “keskuudessanne
olevaa
paloa”
on koettelemukseksi.
Heti seuraavassa
jakeessa apostoli
jatkaa sanoen:
“Päinvastoin
iloitkaa
jatkuvasti,
koskapa
olette
osallisia
Kristuksen
kärsimyksiin,
jotta
voisitte
iloita ja
riemuita
myös hänen
kirkkautensa
ilmestymisen
aikana.”
Vaikka
yllä oleva
neuvo on
osoitettu niille,
joilla on
taivaallinen toivo,
niin kaikki
kristityt on
kutsuttu osallisiksi
Kristuksen kärsimyksiin.
Ja mitä
tarkalleen ottaen
oli jotkin
Kristuksen kärsimyksistä?
Yksi on
se, että
Jeesus kärsi,
koska hänen
juutalaiset maanmiehensä
olivat niin
tunteettomia ja
kovasydämisiä. Markuksen
3:5
mainitsee tapauksen
synagogasta, jolloin
Jeesus saavutti
lähes täyden
inhon rajan.
Siinä sanotaan:
“katsottuaan
ympärilleen
heihin
närkästyneenä,
perin
pohjin
murheissaan
heidän
sydämensä
tunnottomuudesta.”
Niinpä siis
Jeesus kärsi
juutalaisessa
seurakunnassa toisten
moraalisen tunnottomuuden
vuoksi.
Epäilemättä
Jeesus kärisi
murhetta siitä,
ettei edes
hänen oma
perheensä uskonut
häneen messiaana.
Eikä siinä
kaikki, sillä
erään kerran
he todella
luulivat hänen
tulleen hulluksi.
Markuksen 3.
luku raportoi
myös siitä:
“Mutta
kun hänen
omaisensa
kuulivat
siitä, he
lähtivät
ottamaan
häntä
huostaansa,
sillä he
sanoivat:
‘Hän
on
järjiltään.’”
Oli
myöskin monia
tapauksissa, jolloin
hänen opetuslapsensa
tuottivat hänelle
pettymyksen. Herran
ehtoollisen nimenomaisena
iltana apostolit
oivat yhä
keskittyneitä kuumaan
väittelyyn siitä,
kuka heistä
oli suurin.
Myöhemmin Getsemanen
puutarhassa Jeesus
pyysi heitä
pysymään hänen
kanssaan ja
rukoilemaan. Kertomus
kuuluu: “Ja
hän sanoi
heille:
‘Sieluni
on syvästi
murheellinen,
aivan
kuolemaan
asti. Jääkää
tähän ja
pysykää
valveilla.’”
Silti joka
kerran, kun
Jeesus palasi
heidän luokseen,
he nukkuivat.
Niinpä
Kristuksen
kärsimykset
eivät ole
vain hänen
oikeudenkäyntinsä ja
teloituksensa aikana
läpikäymänsä fyysiset
kärsimykset. Hän
kärsi myös
ahdistuksen, pettymyksen
ja hylkäämisen
aiheuttamaa tunneperäistä
tuskaa.
Apostoli
Paavali oli
epäilemättä osallinen
Kristuksen kärsimyksiin
enemmän, kuin
kukaan muu
Kristitty. Sen
lisäksi, että
hän joutui
vimmastuneiden
juutalaisjoukkojen
pieksemäksi ja
kivittämäksi, yhtälailla
kuin hän
joutui pidätetyksikin
useissa tapauksissa,
Paavali kärsi
myös vainoa
omilta veljiltään
seurakunnissa.
Paavali
perusti Korintin
seurakunnan yhdellä
lähetysmatkallaan.
Uskomatonta kyllä,
hän ei
kuitenkaan saanut
hyvää vastaanottoa
seurakuntaan seuraavilla
kierrosvierailuillaan.
Ylen oivalliset
apostolit, jotka
selvästi alkoivat
johtaa korinttilaisia,
olivat epäkunnioittavia
Paavalia kohtaan
ja sanoivat,
että vaikka
hänen kirjeensä
olivat painokkaita,
niin hänen
henkilökohtainen
läsnäolonsa oli
heikkoa ja
että hänen
puheensa oli
yksinkertaisesti
halveksittavaa. Paavali
yritti muistuttaa
seurakuntaa
ominaisuuksistaan
apostolina, mutta
se ei
ilmeisesti vaikuttanut
joihinkin seurakunnassa.
Siksi hän
oli pakotettu
kirjoittamaan heille
2. Korinttilaisille
2:11:sää
sanoen: “Olen
käynyt
järjettömäksi.
Te olette
pakottaneet
minut
siihen,
sillä
teidän
olisi
pitänyt
suositella
minua. En
näet ole
missään
osoittautunut
ylen
oivallisia
apostoleitanne
huonommaksi,
vaikka en
olekaan
mitään.”
Jos
korinttilaiset eivät
kunnioittaneet ja
suositelleet itseään
apostoli Paavalia,
niin pitäisikö
meidän olla
yllättyneitä siitä,
että nykyään
on päteviä
veljiä, joita
heidän seurakuntiensa
vanhimmat eivät
suosittele?
Paavali
joutui myös
setvimään sitä,
miksi Kristus
salli sellaisten
asioiden tapahtua
seurakunnassa. Päätelmä,
johon hän
tuli oli
se, että
veljien loukkausten
kärsiminen oli
myöskin osa
Kristuksen kärsimyksiä.
Siksi hän
kirjoitti: ”Sen
tähden
ylpeilen
erittäin
mielelläni
ennemmin
heikkouksistani,
jotta
Kristuksen
voima
pysyisi
ylläni kuin
teltta.
Siksi olen
mieltynyt
heikkouksiin,
loukkauksiin,
puutteisiin,
vainoihin ja
vaikeuksiin,
Kristuksen
tähden.
Sillä kun
olen heikko,
silloin olen
voimallinen.”
Vaikka
seurakunnan sisäiset
koettelemukset saattavat
olla epäreiluja
ja vaikeita
käsitellä, niin
asian ydin
on sama
kun ulkopuolelta
tulevissa
koettelemuksissakin.
Säilytämmekö
nuhteettomuutemme
Jumalalle huolimatta
sellaisten toimien
epäoikeudenmukaisuudesta
ja loukkaavuudesta?
Jaakobin 5:9-11
on rohkaiseva,
koska se
tunnustaa, että
meidän veljemme
saattavat murehduttaa
meitä monin
tavoin, mutta
meidän ei
pitäisi harmistua
siinä määrin,
että alkaisimme
”huokailla
toisiamme
vastaan”
ehkäpä
katkeroitumalla ja
tulemalla
yhteistyöhaluttomiksi.
Nuo
jakeet kuuluvat:
”Älkää
huokailko
toisianne
vastaan,
veljet,
jottei teitä
tuomittaisi.
Katso!
Tuomari
seisoo ovien
edessä.
Veljet,
ottakaa
pahan
kärsimisen
ja
kärsivällisyyden
osoittamisen
malliksi
profeetat,
jotka
puhuivat
Jehovan
nimessä.
Katso! Me
sanomme
onnellisiksi
niitä,
jotka ovat
kestäneet.
Olette
kuulleet
Jobin
kestävyydestä
ja olette
nähneet
Jehovan
antaman
tuloksen,
että Jehova
on hyvin
hellä
kiintymyksessään
ja
armollinen.”
Niin
monien paikallisissa
seurakunnissa olevien
ahdistavien olosuhteiden
näkökulmasta,
puhumattakaan Vartiotornin
itselleen aiheuttamista
masentavista vaikeuksista
ja kompastumisen
aiheista, joita
nuo asiat
ovat tuoneet
eteemme, ilmaus
”Tuomari
seisoo ovien
edessä”
vaikuttaa
ajankohtaisemmalta kuin
milloinkaan aikaisemmin,
kun odotamme
Jehovan tulevaa
tuomiota.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti