Jeesuksen
lähestyessä maallisen palveluksensa loppua, hän meni viimeistä
kertaa Jerusalemiin viettääkseen pääsiäisjuhlaa. Tällöin hän
heitti ulos rahanvaihtajat ja julisti myös tuomion temppelille ja
kansakunnalle. Ymmärtämättä täysin mitä Jeesus oli
tehnyt, opetuslapset ilmeisesti katsoivat parhaaksi muistuttaa
Jeesusta Temppelin mahtavuudesta. Opetuslasten on täytynyt olla
tyrmistyneitä, kun Jeesus tylysti kertoi, että temppeli tullaan
hävittämään maan tasalle.
Matteuksen
24:1-2 raportoi tapauksesta sanoen: 'Jeesus
lähti nyt ulos ja oli matkalla temppelistä, mutta hänen
opetuslapsensa lähestyivät häntä näyttääkseen hänelle
temppelin rakennuksia. Sen johdosta hän sanoi heille: ”Ettekö näe
näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei missään
tapauksessa jätetä kiveä kiven päälle maahan hajottamatta.”'
Tiedonhaluiset
opetuslpalset halusivat luonnollisesti tietää, että milloin
temppeli tultaisiin tuhoamaan. Kertomus jatkaa: 'Hänen
istuessaan Öljyvuorella opetuslapset tulivat hänen luokseen
yksityisesti ja sanoivat: ”Sano meille: milloin nämä tapahtuvat,
ja mikä tulee olemaan sinun läsnäolosi ja asiainjärjestelmän
päättymisen tunnusmerkki?”'
Jeesus
antoi heidän monitahoiseen kysymykseen yksinkertaisen,
mutta silti syvällisen ja kauaskantoisen vastauksen. Ja annettuaan
opetuslapsilleen yleisen hahmotelman siitä, mitä tapahtuisi, Jeesus
antoi sitten erityisen merkin, joka viestittäisi Jerusalemin
välittömästä tuhosta. Hän sanoi: ”Sen
tähden kun näette autioittavan iljetyksen, josta on puhuttu
profeetta Danielin välityksellä, seisovan pyhässä paikassa
(lukija käyttäköön tarkkanäköisyyttään), silloin alkakoot
Juudeassa olevat paeta vuorille.”
Vaikkakin
Jeesuksen apostolit olivat alunperin kotoisin Galielan alueelta, niin
he ilmeisesti siirtyivät Jerusalemiin asumaan Kristuksen
ylösnousemuksen jälkeen tehden siitä epävirallisesti
kansainvälisen kristillisen seurakunnan hallinnollisen keskuspaikan.
Tästä syystä se olisi käsky apostoleille ja kaikille Jerusalemin
ja Juudean seurakunnilla havaita merkki, kun se ilmaantuisi.
Painottaakseen
heille merkin kiireesti huomioonottamisen tärkeyttä, kun se
ilmaantuisi, Jeesus jatkoi sanoen heille Matt: 24:17-22:ssa: ”Älköön
se, joka on katolla, tulko alas ottamaan tavaroita talostaan,
älköönkä se, joka on pellolla, palatko taloon noutamaan
päällysvaippaansa. Voi raskaana olevia naisia ja imettäviä noina
päivinä! Rukoilkaa jatkuvasti, ettei pakonne sattuisi talviaikaan
eikä sapattipäivänä, sillä sitten tulee olemaan suuri ahdistus,
jollaista ei ole sattunut maailman alusta tähän asti, ei, eikä
enää satu. Ellei näet noita päiviä lyhennettäisi, ei mikään
liha pelastuisi, mutta valittujen vuoksi nuo päivät lyhennetään.”
Auttaakseen
seuraajiaan tunnistamaan ”iljetyksen,” kun se tulisi
ilmeiseksi, hän antoi apukeinon sanoen lisähuomautuksena: (”lukija
käyttäköön tarkkanäköisyyttään”).
Mikä
Danielin profetia on Jeesuksella täytynyt olla mielessään? Hän
ohjasi heidän mieliään epäilemättä Danielin 9:een lukuun, josta
löytyvät nämä sanat: ”Ja
kuudenkymmenenkahden viikon jälkeen Messias raivataan pois, eikä
hänelle jää mitään. Ja
kaupungin ja pyhän paikan saattaa tulevan johtajan kansa turmioon.
Ja sen loppu aiheutuu tulvasta. Ja loppuun saakka on sotaa;
autioituksista on tehty päätös.
Ja
hänen on pidettävä liitto voimassa monille yhden viikon ajan, ja
viikon puolivälissä hän lakkauttaa teurasuhrin ja uhrilahjan. Ja
autioittaja tulee olemaan iljetysten siivellä, ja perinpohjaiseen
hävitykseen asti virtaa se, mistä on tehty päätös, myös autiona
olevan ylle.”
Danielia
tarkastelemalla tuon profetian 1. vuosisadan kristityt lukijat
pystyivät ymmärtämään, että iljetys liittyi johtajaan
ja kansaan
joka tulvisi maan ylitse Jeesuksen kuoleman jälkeisenä sodan ajanjaksona. Lisäksi vielä tarkkanäköinen lukija saattoi yhdistää
tulevaan ”iljetykseen” liittyvän johtajan pohjoisen
kuninkaaseen, joka murtaisi Danielin 11. luvun samankaltaisen
osoituksen mukaisesti liiton johtajan.
Daniel
11:21-22 kuuluu: ”Ja
hänen asemaansa on nouseva muuan halveksittava, eikä hänelle
totisesti anneta kuninkaallista arvoa, ja hän on tuleva
huolettomuuden aikana ja ottava valtakunnan haltuunsa liehakoiden. Ja
tulvan käsivarret puolestaan peittyvät tulvaan hänen takiaan, ja
ne murretaan, samoin liiton Johtaja.”
Perustelemalla
Kristuksen lisätiedoilla, jotka on merkitty muistiin Luukkaan 21.
lukuun, nimittäin että, kansat tulisivat tallaamaan Jerusalemia määräajan, apostolit ja opetuslapset epäilemättä ymmärsivät
iljetyksen olevan yhteydessä Rooman imperiumiin kauan ennen kuin sen
armejat edes saapuivat tuomaan autioituksta.
Jehovan
todistajat tietenkin tajuavat, että ei ainoastaan Jeesuksen
profetialla ole paljon suurempi täyttymyksensä, vaan että myös
Danielin profetialla on sellainen. Kyllä! Danielin profetia viittaa
toiseen poliittiseen iljetykseen, joka uhkaisi Jumalan pyhää
paikkaa. Jehovan todistajat ovat myös etukäteen henkilöineet sen
iljetyksen, joka tuo autioituksen, tunnistaen Yhdistyneet Kansakunnat
iljetykseksi Jumalan silmissä, koska sen on määrä tulla maailman
hallitukseksi ja sellaisena se olettaa
saavansa aikaan sellaista, mitä vain yksin Jumalan valtakunta voi
saada aikaan.
Missä
mielessä kuitenkin täytyy lukijan
käyttää tarkkanäköisyyttään
nykyään? Toinen tärkeä kysymys: Mikä on pyhä
paikka,
jonka on määrä tulla autioitetuksi.
Jeesuksen
päivinä Jerusalemia pidettiin Jehovan pyhänä kaupunkina. Ja
vaikka korruptoituneet Juutalaiset olivat tehneet temppelistä
ryöstäjien
luolan,
niin Jeesus viittasi edelleen siihen ”isäni huoneena.”
Jopa vielä kristillisyyden voimaan tulon jälkeenkin varhaiset
opetuslapset ja apostolit yhä jatkoivat Jerusalemin temppelin
pitämistä jotenkin pyhänä. Esim. kääntymisensä jälkeen
Paavali meni silti temppeliin rukoilemaan. Itseasiassa kirkastettu
Jeesus jopa puhui Paavalille temppelissä.
Apostolien tekojen 22:17-18 kertoo siitä: ”Mutta
kun olin palannut Jerusalemiin ja olin
temppelissä rukoilemassa,
minä vaivuin hurmostilaan ja näin hänen sanovan minulle: ’Kiirehdi
ja lähde nopeasti Jerusalemista, sillä he eivät ota vastaan sinun
todistustasi minusta.’”
Useita
vuosia kääntymisensä jälkeeen paavali puhdisti itsensä lain
mukaisesti seremoniallisesti kuin nasiiri ja hän meni jälleen
pyhään temppeliin. Tuo tapaus on taltioitu Apostolien tekojen 21.
lukuun: ”Silloin
Paavali otti ne miehet mukaansa seuraavana päivänä ja puhdistautui
heidän kanssaan palvontamenojen mukaan ja meni temppeliin antaakseen
ilmoituksen niistä päivistä, jotka oli määrä täyttää
palvontamenojen mukaista puhdistusta varten, kunnes heidän kunkin
puolesta tuli esittää uhrilahja. Kun sitten ne seitsemän päivää
olivat päättymäisillään, Aasiasta tulleet juutalaiset näkivät
hänet temppelissä ja alkoivat syöstä koko ihmisjoukkoa
sekasortoon, ja he kävivät häneen käsiksi.”
Mikä
on asian ydin? Vaikka Kristus kertoi Juutalaisille, että heidän
huoneensa oli jätetty hylättynä heille Jehovan kunnioittamisen
puutteen vuoksi, niin Jeesus ja hänen apostolinsa, sekä lisäksi
monet Kristukseen uskovat Juutalaiset heidän lisäkseen, jatkoivat
temppelin pitämistä pyhänä siihen aikaan asti, kunnes se
tuhottiin. Koska asia on näin, niin minkä täytyy olla sen
nykyajan pyhän paikan, jonka on määrä profetian mukaan tulla
iljetyksen tallaamaksi?
Vartiotornin
mukaan se on kristikunta. Perustelu on se, että Jerusalem ei
todellisuudessa
ollut pyhä paikka Jumalalle sen jälkeen, kun Jeesus tuomitsi sen.
Tuorein tästä aiheesta julkaistu artikkeli Vartiotornissa 1.
toukokuuta 1999 esittää:
”Tämä auttaa
meitä ymmärtämään, että ensimmäiseen täyttymykseen sisältyi
roomalaisten vuonna 66 aloittama hyökkäys Jerusalemia ja sen
temppeliä vastaan – joka oli pyhä paikka juutalaisille, mutta ei
enää pyhä paikka Jehovalle.”
Tästä
syystä Vartiotorni
jatkaa sanoen:
”Kun
”helakanpunainen peto” hyökkää uskonnollisen porton kimppuun,
”iljetys” seisoo uhkaavasti kristikunnan niin sanotussa pyhässä
paikassa. Autioitus alkaa siis uskottomasta kristikunnasta, joka
esiintyy pyhänä.”
Vaikka
onkin totta, että Jehova ei enää oikeasti pitänyt maallista
Jerusalemia ja sen temppeliä pyhänä, niin Jeesus ja apostolit
pitivät – ainakin nimellisesti. Ja lisäksi, kuten aiemmin
mainittua, apostolit pitivät Jerusalemia toiminnan keskuksena.
Vaikka hengellisesti kypsät kristityt katsoivat ylhäällä
olevan Jerusalemin
olevan Jumalan tosi
kaupunki, niin kuitenkin Kristuksen seurakunta oli yhä läheisessä
yhteydessä maalliseen
Jerusalemiin ja temppeliin siihen aikaan asti, kunnes pyhä kaupuni
joutui piiritetyksi. Tämä on syy siihen, miksi Jeesus viittasi
Jerusalemiin ja temppeliin pyhänä paikkana.
Koska
Jeesus antoi voidelluille opetuslapsilleen nimenomaisen merkin, niin
on järkevää päätellä, että Jeesus viittasi johonkin, jonka
hänen opetuslapsensa katsoivat todellakin olevan pyhän – ei
johonkin, jonka vain valheellisesti väitettäisiin
olevan pyhän paikan.
Kaiken
edeltävän näkökulmasta on ilmeistä, että Vartiotornin tämän
profetian tulkinnasta puuttuu selvästikin jotain. Ehkä Jehovan
todistajat tämän profetian lukijoina eivät todellisuudessa ole
käyttäneet tarkkanäköisyyttään Jeesuksen kehoituksen
mukaisesti. Kohtuullisemmin sanottuna: Jos Jehovan todistajat todella
ovat Jumalan kansa, niin silloin pyhän paikan, jonka on määrä
tulla autioitetuksi, täytyy tarkoittaa Jehovan hengellistä
temppeliä, jonka pyhät ja heihin liittyvä järjestö muodostavat.
Toisin sanottuna siis se, mitä yleisesti kutsutaan Jehovan
näkyväksi järjestöksi.
Sitäpaitsi
jos pyhä paikka on tarkoitettu kuvaamaan kristikuntaa, niin miksi
Jeesuksen nykyajan opetuslasten pitäisi tarkastella uhkaa ja paeta
tuomitusta kaupungista? Jos pyhä paikka tosiaan olisi kristikunta,
niin eivätkö Kristuksen opetuslapset ole lähteneet hänestä ulos jo kauan ennen kuin iljetys alkaa seistä
siinä, missä sen ei pitäisi.
Tämä
tuo meidät takaisin Jeesuksen sanoihin: ”Lukija
käyttäköön tarkkanäköisyyttään”
yhdessä kysymyksen kanssa: Mitä Jeesus tarkoitti Kristittyjen
lukijoiden tarkastelevan? Pitäisikö meidän vain havaita Danielia
lukemalla, että Roomalaiset armeijat olivat ennaltakerrottu
iljetys, kun he sijoittivat epäjumalanpalvontaan liittyvät
sotamerkkinsä ja lippunsa temppeliin? Varmasti ei. Mitä arvoa sillä
olisi suuremman tättymyksen aikaan – asiainjärjestelmän
päättymisen aikaan - eläville Kristuksen opetuslapsille?
Danielin
11:30-31 esittää pohjoisen kuningasta koskien: ”Ja
hän on palaava ja sinkoava tuomiojulistuksia pyhää liittoa
vastaan, ja hän toimii tehokkaasti, ja hänen täytyy palata, ja hän
kiinnittää huomiota niihin, jotka hylkäävät pyhän liiton. Ja
nousee käsivarsia, jotka ovat lähtöisin hänestä, ja ne
häpäisevät pyhäkön, linnoituksen, ja poistavat vakituisen uhrin.
Ja
he asettavat autioittavan iljetyksen.”
Yllä
mainitut pyhäkkö, linnoitus ja vakituinen uhri liittyvät siihen
mikä kuuluu Jumalalle – käytetään Jumalan palvonnassa – niin
kuin oli muinaisen temppelin laita. Toisin sanoen pyhäkkö,
linnoitus ja vakituinen uhri ovat pyhä
paikka
Jumalalle. Danielin 8:13, joka viittaa tuimakatseiseen kuninkaaseen
tuottamassa autioituksen ”pyhälle
paikalle”
ja ”vakituiselle
uhrille”,
on yhteistoiminnassa tämän kanssa. Niinpä ”autioittavan
iljetyksen asettaminen” liittyy Jehovan pyhäkköön – ei
kristikuntaan eikä taatusti Suureen Babyloniin. Danielin lukijan
pitäisi myös ymmärtää, että tuimakatseinen kuningas ja iljetys
ovat yksi ja sama asia. Tämä luo tulkinnallisen ongelman tavassa,
jolla Jehovan todistajat nykyisin ymmärtävät profetiaa pojoisen ja
etelän kuninkaasta. Minkä?
Yleisesti
otaksutaan, että profetiaa tulee lukea aivan kuin tapahtumat
avautuisivat aikajärjestyksessä. Mutta Danielin 8. luvun mukaan
pyhä paikka autioitetaan lopun aikana. Kuitenkin olettaen
rinnakkaisen profetian pohjoisen/etelän kuninkaasta olevan
aikajärjestyksessä, pyhäkön autioitus ja iljetyksen asettaminen
tapahtuvat ennen
lopun määräaikaa. Tämä johtuu siitä, mitä Daniel 11:35 sanoo:
”Ja
jotkut ymmärtäväisistä saatetaan kompastumaan, jotta heidän
takiaan tehtäisiin jalostustyötä ja puhdistusta ja valkaisua lopun
aikaan asti, sillä se on vasta määräaikana.”
Jehovan
todistajat tietenkin uskovat, että lopun
aika
alkoi taannoin vuonna 1914. Ja selvitäkseen Danielin 11:35:stä,
joka sanoo, että lopun aika ”on vasta määräaikana,”
Vartiotorni tulkitsee kätevästi ”lopun ajan” olevan
tässä eri lopun aika.
Hämmentävää?
Hämmentävää?
Kyllä,
siitä tosiasiasta ei päästä yli eikä ympäri, että Vartiotorni
otti vapauksia Danielin tulkinnassa yrittäessään pönkittää
notkahtelevaa 1914 oppiaan. Tarkkanäköisten lukijoiden pitäisi
havaita, että Vartiotornin tulkinta on täysin epätyydyttävä. Aivan sopivasti muutoin ymmärtäväinen uskollinen orja on
kompuroinut juuri sen nimenomaisen jakeen ylitse, joka ennaltakertoo sen kompastumisesta!
Mikä
on lopun aika?
Lukijan
ärsyttämisen uhallakin toistaen aiemmin käsiteltyjä aiheita: ”lopun aika on sama asia kuin ”asiainjärjestelmän päättyminen.”
Kreikkalainen sana syntelia,
jota käytettiin Danielissa ja käännettiin suomeksi ”lopun
ajaksi” oli sama kreikan sana, jota Jeesus käytti ja joka on
käännetty ”järjestelmän päättymiseksi.” Jeesus sanoi, että
elonkorjuu
on asiainjärjestelmän päättyminen. Tuolloin enkelit lähetetään
erottelemaan rikkaruohot vehnästä – pahat hyvistä – ulos
Kristuksen valtakunnasta ja poistamaan kaikki
kompastumisen aiheet. On silkkaa harhaa olettaa, että Jumalan
enkelit ovat jo toimittaneet Jumalan valtakunnan yhteydessä olevien
keskuudessa niin voimallisen puhdistamisen ja erottelemisen.
Edelleen
Matteuksen 13:47-50:ssä Jeesus käytti ”synteliaa”
nuotta
-kuvauksessa, jossa hän sanoi: ”Vielä
taivasten valtakunta on nuotan kaltainen, joka laskettiin mereen ja
joka kokosi kaikenlaista kalaa. Kun se tuli täyteen, he vetivät sen
ylös rannalle, ja istuuduttuaan he keräsivät hyvät kalat
astioihin, mutta kelpaamattomat he heittivät pois. Siten on
asiainjärjestelmän päättymisessä: enkelit lähtevät ja
erottavat pahat vanhurskaista ja heittävät heidät tuliseen
pätsiin. Siellä tulee olemaan itku ja hampaiden kiristely.”
Jehovan
todistajien ei pitäisi olla niin kohtuuttomia, että väittäisivät
enkeleiden jo käyneen työhönsä. Näyttää kuitenkin järkeävltä,
että Vartiotorni seura on nuotta – ei kristikunta – kuten nyt
oletetaan. Vartiotorni on tosiaan suorittanut suuren kaikenlaisten
ihmisten kokoamisen – joidenkin ollessa hyviä ja joidenkin ei niin
hyviä. Asian ollessa siten näyttäisi sitten, että järjestö
ollaan aikeissa ”vetää ylös rannalle”, kuten sanottiin,
ennustetun erottelun aloittamiseksi.
Asian
ydin, niin kuin se liittyy käsillä olevaan aiheeseen – lukija
käyttäköön tarkkanäköisyyttään – on, että lopun aika ei
ole vielä alkanut. Siksi pyhäkköä, linnoitusta ja vakituista
uhria ei ole vielä autioitettu, koska Danielin 8. luku sanoo, että
se taphtuu lopun aikana. Saattaaksemme Danielin kaksi ennustuta
sopusointuun, Daniel 11:30-31 näyttäisi olevan katsaus tulevaan
siitä, mitä pohjoisen kuningas lopulta saa aikaan lopun aikana.
Tosi tieto Danielista ei tule täydellisesti tunnetuksi ennen kuin
profetia on avattu tulossa olevan lopun ajan aikana.
Mutta
vahvistaaksemme totuuden tosikristillisen seurakunnan tulevasta
autioituksesta, pohtikaamme nyt muita profeetallisia kirjoja.
Joel
esimerkiksi kuvailee Jumalan pyhän paikan tulevan heinäsirkan
kalltaisten tuhoisien maahantunkeutujien nopeasti yliajamaksi
välittömästi ennen ”Jehovan
suurta ja pelkoaherättävää päivää.”
Sopusoinnussa kaikkien muiden profeettojen kanssa, jotka
ennaltakertovat maahantunkeutuvan voima tulevan pohjoisesta, Myös
Joel sanoo heinäsirkka-armeijan tulevan pohjoisesta. Joelin
päätösluku ilmaisee hyvin selkeästi, että symbolinen
heinäsirkkahyökkäys on välitön johdanto Harmagedonille ja että
heinäsirkat ovat muukalaisia,
jotka vahingoittavat sitä, mikä on pyhää Jehovalle – ja näin
sen täytyy olla vastaava iljetykselle, joka aiheuttaa autioituksen
pyhälle paikalle. Sen vuoksi Joel 3:17 sanoo: ”Ja
teidän on tultava tietämään, että minä olen Jehova, teidän
Jumalanne, joka asun Siionissa, pyhällä vuorellani. Ja
Jerusalemista täytyy tulla pyhä paikka, eivätkä vieraat enää
kulje sen läpi.”
Nahumin
vastaavassa profetiassa Assyrialaisten armeija samankaltaisesti
rinnastetaan heinäsirkkoihin Jehovan sanoessa heille: ”Se
kuluttaa sinut kuin siivetön kulkusirkka. Tule runsaslukuiseksi kuin
siivetön kulkusirkka, tule runsaslukuiseksi kuin vaeltava
kulkusirkka. Sinä olet lisännyt kauppamiehesi lukuisammiksi kuin
taivaiden tähdet. Siivetön kulkusirkka
puolestaan luo nahkansa; sitten se lentää pois. Vartiomiehesi ovat
kuin vaeltava kulkusirkka, ja värväysupseerisi kuin
kulkusirkkaparvi. Ne leiriytyvät kiviaitauksiin kylmänä päivänä.
Auringon on vain noustava paistamaan, ja ne varmasti pakenevat pois,
ja tuntematon on niiden paikka, missä ne ovat.”
Nahum
1:15 osoittaa, että heinäsirkat tulevat syyllisiksi Jumalan edessä
Pyhään paikkaan tunkeutumisen vuoksi: ”Katso!
Vuorilla hyvän uutisen tuojan jalat, sen, joka julistaa rauhaa. Oi
Juuda, vietä juhliasi. Täytä juhlalliset lupauksesi, sillä enää
ei kukaan kelvoton kulje kauttasi. Hänet karsitaan pois kokonaan.”
Jesaja
43:25-28 on sopusoinnussa Danielin kanssa koskien sitä, että pyhän
paikan ruhtinaat luovutetaan heidän vihollisilleen rikkomuksen –
heidän rikkomustensa vuoksi. Siinä lukee: ”Minä
– juuri minä (Jehova) pyyhin pois rikkomuksesi itseni tähden enkä
sinun syntejäsi muistele. Muistuta minua; käykäämme keskenämme
oikeutta; esitä oma selontekosi ollaksesi oikeassa. Oma isäsi,
ensimmäinen, on tehnyt syntiä, ja omat puolestapuhujasi ovat
rikkoneet minua vastaan. Niin minä häpäisen pyhän paikan
ruhtinaat ja tahdon luovuttaa Jaakobin tuhoon vihittäväksi ja
Israelin alttiiksi herjasanoille”
Kuten kaikken Jehovan todistajien täytyy varmasti tietää, niin Jesajan 43. luku on se, josta nimi ”Jehovan todistajat” on johdettu. Niinpä näyttäisi siltä, että Jehova puhuu suoraan todistajilleen tulevana ajankohtana, kun heidät on lyöty maahan ja he ovat epätoivoisesti pelastuksen ja vapautuksen tarpeessa. Asian ollessa näin, niin miten Vartiotorni soveltaa yllä lainattujen jakeiden jakson? Omituista kyllä he eivät sovella niitä – eivät ainakaan viimeisimmässä Jesajan kommentaarissaan. Vartiotorni pelkästään kommentoi, että Jehova antaa anteeksi kristittyjen rikkomukset – yleisesti. Kuitenkin profetia kaiuttaa Danielin profetiaa kaikissa yksityiskohdissa. Aivan ilmeisestikään profetia ei voi soveltua kristikuntaan. Ja on yhtälailla selvää, ettei se sovellu myöskään mihinkään aikaisempaan Jehovan todistajien kokemaan vainon jaksoon.
Vielä lisäksi sillä suurella pelastuksella, jonka Jumala toimitti israelilaisille vapauttamalla heidät Babylonista, ei ole ollut nykyajan vastinetta – vielä. Pelkkä se tosiasia, että Jehovan todistajat ovat opillisesti asettuneet erilleen kristikunnan lahkoista, ei ole nykyajan Suuren Babylonin kukistumisen seurausta. Se ei ole järkevää. Kristikunta on tänään aivan yhtä elinvoimainen kuin koskaan ja monissa paikoissa ympäri maailman he yhä käyttävät huomattavaa poliittista vaikutusvaltaansa vaikeuttaakseen työtämme.
Jos profetioiden on toteuduttava niille, jotka ovat todistajia Jehovalle, niin sitten on selvää, että Jehova ei vielä ole vapauttanut todistajiaan Babylonin kahleista – Jumalan kansa ei ole edes vielä joutunut sen vangiksi!
Mutta
kuinka Vartiotornin ja Jehovan todistajien on mahdollista tulla sen
valloittamaksi, minkä me ymmärrämme väärän uskonnon maailman
mahdiksi?
Kuten
me kaikki olemme hyvin tietoisia, niin Ilmestys esittää Suuren
Babylonin helakanpunaisen pedon selässä hajareisin istuvana
porttona. Peto kuvaa kahdeksatta kuningasta sen jälkeen,
kun seitsemäs kuningas virkoaa kuolinhaavastaan, joka tapahtuu
ahdistuksen aikana. Pedon virkoamisen jälkeen Jehova luovuttaa
rikkovat voidelltu prinssinsä ja sallii pyhäkkönsä tulla
autioitetuksi. Ilmeisesti sodan kuohunnan aikaan ja
Anglo-Amerikalaisen mahdin häviön jälkimainingeissa on se hetki,
jolloin iljetys ilmaisee itsensä seisomassa Jehovan pyhässä
paikassa. Se tarkoittaa sitä, että kun iljetys seisoo siellä missä
sen ei pitäisi, Suuri Babylon tulee yhä olemaan hyvin paljon huolen
aihe. Varmasti kristillisyydeen ikiaikainen vihollinen, kristikunta
ja Babylonin huora, osoittautuu voittoisaksi suhteessa Jehovan
valtakuntaan.
Iljetys
tosiaan seisoo pyhässä paikassa!
Mikä
nöyryytys kaikkia Jehovan todistajia odottaakaan! Mutta se on se
hinta, joka täytyy maksaa synnin tekemisestä Jehovaa vastaan. Miika
7:8-10 antaa äänen Jehovan nöyryytetylle uskolliselle orjalle
tuohon aikaan sanoen: ”Älä
iloitse minusta, oi naisviholliseni. Vaikka olenkin kaatunut, olen
nouseva; vaikka asunkin pimeässä, Jehova tulee olemaan minulle
valona. Jehovan raivoa minä kannan – sillä olen tehnyt syntiä
häntä vastaan – kunnes hän ajaa oikeusasiani ja todella
toteuttaa minulle oikeuden. Hän tuo minut valoon; minä katson hänen
vanhurskauttaan. Ja naisviholliseni näkee sen, ja häpeä peittää
hänet, joka sanoi minulle: ”Missä hän on, Jehova, Jumalasi?”
Minun silmäni tulevat katsomaan häntä. Nyt hänestä tulee
tallaamispaikka, kuin katujen loka.”
Nöyryytyksen aikana tulee näyttämään kuin viimeinen kuningas olisi suurempi kuin Jehova Jumala. Siitä syystä Daniel henkeytettiin kirjoittamaan kerskuvaa pohjoisen kuningasta koskien: ”Ja kuningas on tekevä oman tahtonsa mukaan, ja hän korottaa itsensä ja suurentaa itsensä jokaisen jumalan yläpuolelle, ja jumalien Jumalaa vastaan hän puhuu ihmeellisiä asioita. Ja hän varmasti menestyy, kunnes tuomiojulistus on tullut loppuun, sillä se, mistä on tehty päätös, täytyy toteuttaa.”
Ilmeisesti silloin iljetyksen seisominen pyhässä paikassa palvelee merkkinä Jehovan kansalle hylätä Vartiotorni seura, kun se on palvellut täysin tarkoituksensa tuolloin. Miten? Miksi? Milloin? Missä? - näihin kysymyksiin ei ehkä tällä hetkellä ole löydettävissä vastauksia ja ne eivät ehkä ole vielä tärkeitäkään tällä hetkellä. Se mikä on tärkeää, on ymmärtää, että Jehovan todistajana palveleminen tuo muassaan valtaisan vastuun ja Jumalan palvelijoiden täytyy hyväksyä mitä tahansa Jehova sallii.
Yksi asia on varmaa: Jos kaikkien on määrä menestyksekkäästi palvella hänen todistajinaan koko matkan aina loppuun asti voidakseen kokea pelastuksen, jollaista Jehova ei vielä milloinkaan ole saanut aikaan, niin se vaati sitä, että kristityt juovat ensin pohjaan saakka maljan Jehovan raivoa sopusoinnussa Psalmin 60 kanssa, joka sanoo: ”Oi Jumala, sinä olet hylännyt meidät, olet murtautunut lävitsemme, olet vihastunut. Kunpa ennallistaisit meidät. Olet pannut maan järkkymään, olet halkaissut sen. Paranna sen repeämät, sillä se on horjunut. Sinä olet antanut kansasi kokea kovia. Olet juottanut meille viiniä, joka on pannut meidät hoipertelemaan. Olet antanut sinua pelkääville merkin paeta mutkitellen jousen takia. Sela. Oi pelasta oikealla kädelläsi ja vastaa meille, jotta rakkaasi pelastuisivat.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti